ER (PÅSKE)ÆG SUNDT?!?

Er æg sundt?

Det er et oplagt spørgsmål i denne tid, hvor vi er omgivet af påskeæg. Et lille æggeindlæg er derfor på sin plads her i påsken. Man skal dog huske at skelne imellem de to forskellige slags påskeæg, nemlig dem af chokolade og dem fra hønen 😉 Begge slags er yderst vigtige i disse dag, men jeg vil fokusere på dem fra hønen i dette indlæg. Måske jeg også skulle skrive lidt om dem af chokolade, men jeg har desværre ikke fået et endnu, det kan nå at komme (hint hint til påskeharen…).

Æg bliver ofte diskuteret i forbindelse med sundhed, og der har igennem årene været delte meninger om ægs sundhedsværdi, der er derfor ikke noget at sige til, at folk er forvirret. Jeg har efterhånden læst mange videnskabelige artikler, undersøgelser og litteratur om æg og på baggrund af det, har jeg dannet min holdning til hvorvidt æg er sundt eller ej.

IMG_7345

FAKTA OM ÆG:
Æg indeholder 32 E% protein, 65 E% fedt og 3 E% kulhydrater. Derudover indeholder æg alle essentielle vitaminer og mineraler på nær C vitamin. Æg er desuden en af de bedste kilder til cholin og så indeholder de også antioxidanter.

I Danmark spiser vi gennemsnitlig et æg hver fjerde dag. Æg har i mange år været en fødevare, som man skulle undgå. Hjerteforeningen har endda i mange år frarådet den danske befolkningen at spise for store mængder æg. Nyere forskning har dog vendt op og ned på det hele. Hjerteforeninger fraråder ikke længere at spise æg. I den seneste tid er æg sågar blevet udråbt til superfood på lige fod med blåbær og mandler. Dette skyldes ægs høje indhold af protein, der er nemlig tale om en specielt god sammensætning af aminosyre. Derudover har æg et utrolig højt indhold af vitaminer. Bl.a. et af de vitaminer der kan være svære at få via kosten, og som danskerne får for lidt af, nemlig D vitamin. Et æg indeholder alt, hvad et kylling foster skal bruge for at overleve, derfor har det en perfekt næringssammensætning. Den eneste af de næringsstoffer som for os mennesker er essentielle og som æg ikke indeholder, er C vitamin, det er nemlig ikke nødvendigt for kyllinger. Det høje indhold af kolesterol i æg har længe været debatteret, og er også grunden til, at æg har været så udskældt. Nyere undersøgelser har dog vist at indholdet af kolesterol i maden, ikke har noget at gøre med indholdet af kolesterol i blodet. Hvis man spiser sundt og varieret, kan man sagtens spise æg og endda med fordel, da æg bidrager med rigtig mange sunde stoffer.

Der foregår i øjeblikket en lang række undersøgelser af, hvorvidt indtagelse af cholin kan forbedre kognitiv funktioner, herunder er det især hukommelsen, som bliver undersøgt. Hvis I ønsker, at læse mere om cholin er der en god videnskabelig artikel her, den referer også til andre gode undersøgelser.

Ønsker du at holde den slanke linje, kan du med fordel starte dagen med æg. Det høje proteinindhold mætter utrolig godt og i lang tid. Det vil derfor hjælpe dig til ikke at snacke og spise for meget resten af dagen. Måden du tilbereder dit æg kan have indflydelse på sundhedsværdien, hvis du steger ægget i fedt og spiser bacon til er det ikke super sundt – spis det til gengæld kogt, med en skive groft fuldkornsbrød og lidt grønt.

Få be- eller afkræftet myter om æg i mine tidligere indlæg:

Konklusionen er altså, at æg er utrolig sundt og med fordel kan indgå i en sund livsstil. Der er selvfølgelig ingen fødevarer, der er så sunde, at vi udelukkende skal leve af dem – så husk at spis varieret. I kan altså med fordel gå efter æggene på bordet til de kommende påskefrokoster.

Rigtig god påske! Jeg håber, I får en masse lækre æg, både de sunde som jeg her har beskrevet, men også dem af chokolade 😉

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

1 kommentar

  • Christine siger:

    Tak for en god blog. Jeg er fast læser hos dig og læser med stor interesse dine posts. Jeg savner dog referencer, når du skriver om ny forskning eller undersøgelser. Evt. statusartikler på nogle af emnerne.
    Tak igen for god blog med god formidling af viden og for stor inspiration til en sundere hverdag :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *