Bliv klogere på æg…

Nu har vi taget hul på marts måned, hvilket betyder at der ikke er lang tid til påske, aka ægge-fest :) Min plan er, at vi alle sammen skal være helt skarpe på æg inden da! Derudover har jeg modtaget en masse henvendelser omkring æg og deres sundhedsværdig. Der er ikke noget at sige til, at folk er forvirret, der har igennem årene været delte meninger om æg. Jeg har derfor været igennem en lang række videnskabelige undersøgelser og artikler og ud fra dem skrevet dette indlæg, så vi alle sammen kan blive klogere på æg. Udover dette generelle indlæg om æg vil jeg frem til påske løbende be- eller afkræfte forskellige myter om æg her på bloggen.

FAKTA:
Æg indeholder 32 E% protein, 65 E% fedt og 3 E% kulhydrater. Derudover indeholder æg alle de essentielle vitaminer og mineraler på nær C vitamin. Desuden er æg en af de bedste kilder til cholin. Æg indeholder også antioxidanter.

I Danmark spiser vi gennemsnitlig et æg hver fjerde dag. Æg har i mange år været en fødevare, som man skulle undgå. Hjerteforeningen har endda i mange år frarådet den danske befolkningen at spise for store mængder æg. Nyere forskning har dog vendt op og ned på det hele. Hjerteforeninger fraråder ikke længere at spise æg. I den seneste tid er æg sågar blevet udråbt til superfood på lige fod med blåbær og mandler. Det skyldes ægs høje indhold af protein, der er nemlig tale om en specielt god sammensætning af aminosyre. Derudover har æg et utrolig højt indhold af vitaminer. Bl.a. et af de vitaminer der kan være svære at få via kosten, og som danskerne får for lidt af, nemlig D vitamin. Æg er et foster, og det er netop grunden til denne perfekte næringssammensætning. Det indeholder alt, hvad et foster skal bruge for at overleve. Den eneste af de næringsstoffer som for os mennesker er essentielle og som æg ikke indeholder, er C vitamin, det er nemlig ikke nødvendigt for kyllinger. Det høje indhold af kolesterol i æg har længe været debatteret, og er også grunden til, at æg har været så udskældt. Nyere undersøgelser har vist at indholdet af kolesterol i maden, ikke har noget at gøre med indholdet af kolesterol i blodet. Hvis man har for højt kolesterol i blodet, skal man dog holde igen med æg. Os andre som spiser sundt og varieret, kan sagtens spise æg og endda med fordel, da æg bidrager med rigtig mange sunde stoffer.

Der foregår i øjeblikket en lang række undersøgelser af, om indtagelse af cholin kan forbedre kognitiv funktioner, herunder er det især hukommelsen, som bliver undersøgt. Hvis I ønsker, at læse mere om cholin er der en god videnskabelig artikel her, den referer også til andre gode undersøgelser.

Ønsker du at holde den slanke linje, kan du med fordel starte dagen med æg. Det høje proteinindhold mætter utrolig godt og i lang tid. Det vil derfor hjælpe dig til ikke at snacke og spise for meget resten af dagen.


Morgenæg

Spiser I æg til morgenmad?

xo Sofie

 

 

9 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *