DERFOR SKAL DU SPISE ÆG

I fredags var det æggets dag, hvilket jeg fejrede med en hyggelig temadag i æggets tegn hos Landbrug & Fødevarer. Dagen bød på spændende oplæg omkring æg og en meget lækker frokost, hvor Torsten Vildgaard fra restaurant STUDIO satte fokus på æg. Jeg elsker æg og bruger det ofte i min madlavning.

Her er mine 10 gode grunde til, hvorfor du skal spise æg:

1. Æg er hurtig mad
2. Æg er billig mad
3. Æg er nem mad
4. Æg har et lavt klimaaftryk (det laveste blandt animalske fødevarer, 2 kg CO2 pr. kg)
5. Æg har lang holdbarhed
6. Æg indeholder mange næringsstoffer
7. Æg afhjælper madspild (stort set alle rester i køleskabet kan laves til en ret sammen med æg)
8. Æg er en ren råvarer uden tilsætninger af nogen art
9. Æg har et højt proteinindhold som mætter godt og i lang tid

Hvis du vil vide lidt mere om æg, kan du læse mere efter billedet.

IMG_7345

Æg bliver ofte diskuteret i forbindelse med sundhed, og der har igennem årene været delte meninger om ægs sundhedsværdi, der er derfor ikke noget at sige til, at folk er forvirret. Jeg har efterhånden læst mange videnskabelige artikler, undersøgelser og litteratur om æg og på baggrund af det, har jeg dannet min holdning til hvorvidt æg er sundt eller ej.

FAKTA OM ÆG:
Æg indeholder 32 E% protein, 65 E% fedt og 3 E% kulhydrater. Derudover indeholder æg alle essentielle vitaminer og mineraler på nær C vitamin. Æg er desuden en af de bedste kilder til cholin og så indeholder de også antioxidanter.

Æg har i mange år været en fødevare, som man skulle undgå. Hjerteforeningen har endda i mange år frarådet den danske befolkningen at spise for store mængder æg. Nyere forskning har dog vendt op og ned på det hele. Hjerteforeninger fraråder ikke længere at spise æg. I den seneste tid er æg sågar blevet udråbt til superfood på lige fod med blåbær og mandler. Dette skyldes ægs høje indhold af protein, der er nemlig tale om en specielt god sammensætning af aminosyre. Derudover har æg et utrolig højt indhold af vitaminer. Bl.a. et af de vitaminer der kan være svære at få via kosten, og som danskerne får for lidt af, nemlig D vitamin. Et æg indeholder alt, hvad et kyllingefoster skal bruge for at overleve, derfor har det en perfekt næringssammensætning. Det eneste af de næringsstoffer som for os mennesker er essentielle og som æg ikke indeholder, er C vitamin, det er nemlig ikke nødvendigt for kyllinger. Det høje indhold af kolesterol i æg har længe været debatteret, og er også grunden til, at æg har været så udskældt. Nyere undersøgelser har dog vist at indholdet af kolesterol i maden, ikke har noget at gøre med indholdet af kolesterol i blodet. Hvis man spiser sundt og varieret, kan man sagtens spise æg og endda med fordel, da æg bidrager med rigtig mange sunde stoffer.

Der foregår i øjeblikket en lang række undersøgelser af, hvorvidt indtagelse af cholin kan forbedre kognitiv funktioner, herunder er det især hukommelsen, som bliver undersøgt. Hvis I ønsker, at læse mere om cholin er der en god videnskabelig artikel her, den referer også til andre gode undersøgelser.

Ønsker du at holde den slanke linje, kan du med fordel starte dagen med æg. Det høje proteinindhold mætter utrolig godt og i lang tid. Det vil derfor hjælpe dig til ikke at snacke og spise for meget resten af dagen. Måden du tilbereder dit æg kan have indflydelse på sundhedsværdien, hvis du steger ægget i fedt og spiser bacon til er det ikke super sundt – spis det til gengæld kogt sammen med noget groft fuldkornsbrød og lidt grønt.

Konklusionen er altså, at æg er utrolig sundt, smager hammer godt og med fordel kan indgå i en sund livsstil! Der er selvfølgelig ingen fødevarer, der er så sunde at vi udelukkende skal leve af dem – så husk at spis varieret.

God aften.

XX Sofie

Foto: Healthjunkie

1 kommentar

  • Carina siger:

    Jeg spiser mange æg, netop fordi det er sundt, nemt og billigt og en god måde at få protein på. Jeg har dog længe spekuleret på, om man kan spise for mange æg – ved du, om der er en anbefalet daglig/ugentlig mængde? Selvfølgelig udover den almindelige anbefalede mængde af proteiner, fedt, vitaminer osv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *