ER ÆG SUNDT?

Ja det er et oplagt spørgsmål her i påsken. Jeg har fået en del henvendelse på det seneste omkring æg, og jeg synes derfor, det var oplagt med et lille æggeindlæg her i påsken. Det er vigtig at skelne mellem to forskellige slags påskeæg, nemlig dem af chokolade og dem fra hønen 😉 Begge æg er selvfølgelig yderst vigtige i disse dag, men jeg vil nu fokusere på dem fra hønen i dette indlæg. Måske jeg også skulle skrive lidt om dem af chokolade, men jeg har desværre ikke fået nogen endnu, det kan nå at komme (hint hint til påskeharen…).

Æg bliver ofte diskuteret i forbindelse med sundhed, og der har igennem årene været delte meninger om ægs sundhedsværdi, der er derfor ikke noget at sige til, at folk er forvirret. Jeg har efterhånden læst mange videnskabelige artikler, undersøgelser og litteratur om æg og på baggrund af det, har jeg dannet min holdning til hvorvidt æg er sundt eller ej.

SAMSUNG CSC

FAKTA OM ÆG:
Æg indeholder 32 E% protein, 65 E% fedt og 3 E% kulhydrater. Derudover indeholder æg alle essentielle vitaminer og mineraler på nær C vitamin. Æg er desuden en af de bedste kilder til cholin og så indeholder de også antioxidanter.

I Danmark spiser vi gennemsnitlig et æg hver fjerde dag. Æg har i mange år været en fødevare, som man skulle undgå. Hjerteforeningen har endda i mange år frarådet den danske befolkningen at spise for store mængder æg. Nyere forskning har dog vendt op og ned på det hele. Hjerteforeninger fraråder ikke længere at spise æg. I den seneste tid er æg sågar blevet udråbt til superfood på lige fod med blåbær og mandler. Dette skyldes ægs høje indhold af protein, der er nemlig tale om en specielt god sammensætning af aminosyre. Derudover har æg et utrolig højt indhold af vitaminer. Bl.a. et af de vitaminer der kan være svære at få via kosten, og som danskerne får for lidt af, nemlig D vitamin. Et æg indeholder alt, hvad et foster skal bruge for at overleve, derfor har det en perfekt næringssammensætning. Den eneste af de næringsstoffer som for os mennesker er essentielle og som æg ikke indeholder, er C vitamin, det er nemlig ikke nødvendigt for kyllinger. Det høje indhold af kolesterol i æg har længe været debatteret, og er også grunden til, at æg har været så udskældt. Nyere undersøgelser har dog vist at indholdet af kolesterol i maden, ikke har noget at gøre med indholdet af kolesterol i blodet. Hvis man spiser sundt og varieret, kan man sagtens spise æg og endda med fordel, da æg bidrager med rigtig mange sunde stoffer.

Der foregår i øjeblikket en lang række undersøgelser af, hvorvidt indtagelse af cholin kan forbedre kognitiv funktioner, herunder er det især hukommelsen, som bliver undersøgt. Hvis I ønsker, at læse mere om cholin er der en god videnskabelig artikel her, den referer også til andre gode undersøgelser.

Ønsker du at holde den slanke linje, kan du med fordel starte dagen med æg. Det høje proteinindhold mætter utrolig godt og i lang tid. Det vil derfor hjælpe dig til ikke at snacke og spise for meget resten af dagen. Måden du tilbereder dit æg kan have indflydelse på sundhedsværdien, hvis du steger ægget i fedt og spiser bacon til er det ikke sundt ? spis det til gengæld kogt sammen med noget groft fuldkornsbrød og lidt grønt.

Få be- eller afkræftet myter om æg i mine tidligere indlæg:

Konklusionen er altså, at æg er utrolig sundt og med fordel kan indgå i en sund livsstil! Der er selvfølgelig ingen fødevarer, der er så sunde at vi udelukkende skal leve af dem – så husk at spis varieret. I kan med fordel gå efter æggene på bordet til de kommende påskefrokoster.

Rigtig god påske! Jeg håber, I får en masse lækre æg, både de sunde som jeg her har beskrevet, men også dem af chokolade 😉

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

7 kommentarer

  • Har VIRKELIGT ikke lyst til at spise æg igen. Jeg tænker nu på at jeg sidder og spiser et foster!! 😀

    • Sofie Sofie siger:

      Du spiser ikke et foster når du spiser æg, men et æg kan blive til et kyllingefoster, hvis de altså bliver befrugtet. Så spis du bare æg :)

  • Sara siger:

    Ja, som der allerede er blevet skrevet: Jeg havde ikke lige brug for, at blive mindet om, at man spiser et foster 😀

    http://sarasskab.blogspot.dk/2013/03/give-away-vind-et-gavekort-til-footway.html

    • Sofie Sofie siger:

      Det er ikke et foster man spiser, når man spiser æg, men et æg kan blive til en kylling hvis det bliver befrugtet, derfor har ægget en god næringssammensætning.

  • Sarah siger:

    Æg er ikke et foster! Æg er beregnet til at blive til et foster, men dette sker naturligvis kun hvis ægget bliver befrugtet… der skal altså være en hane! (simpel biologi folkens!) Der er ingen haner i nærheden af æglæggende industrihøns.. og derfor ingen befrugtede æg.. og der udvikles derfor ingen fostre…
    Men hvis det kan afholde folk fra at spise æg – “then be my guest”!
    Æg indeholder ganske rigtigt al den næring der skal til for at udvikle en kylling! KYLLING! er du en kylling? er vi kyllinger? nej vel..! og vi er heller ikke længere fostre…
    Jeg synes det er dybt problematisk at spise æg – især pga hvordan de produceres. Ligemeget om vi taler burhøns eller øko bliver de behandlet forfærdeligt!

    • Sofie Sofie siger:

      Du har helt ret! Så længe ægget ikke er befrugtet, er der på ingen måde tale om et foster.
      Min pointe var blot at et æg indeholder alle de essentielle næringsstoffer (på nær C vit) som mennesket skal bruge, dette skyldes at æg potentielt også kan blive til et (kyllinge) liv. Det var ikke min mening at skræmme nogen, men blot forklare hvorfor ægget har den gode sammensætning af næringsstoffer.

  • Søren arildsen siger:

    Hej Sofie

    Du har ret – forvirringen omkring æg er der fortsat. I Hjerteforeningen fastholder man, at man ikke skal spise mere end 3-4 æg om ugen – af hensyn til faren for et for højt kolesterolindtag.
    Andre siger noget helt andet….
    Jeg er selv i den situation, at mit kolesteroltal er for højt – og så forsøger man jo at optimere på kosten – i mit tilfælde bl.a. ved at lade være med at spise æg og mad med et højt indhold af mættet fedt :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *