GODE BYTTEHANDLER #1 // SNACKS

Som de fleste sikkert ved, skal det danske landshold i aften spille en vigtig landskamp – det er så spændende, og jeg glæder mig til at se kampen (jeg har selvfølgelig givet mig selv fri fra eksamenslæsning, så jeg kan se den). Fodboldkamp indebære ofte snacks og øl, som begge er kaloriebomber. Derfor kommer der lige et lille tip til en god byttehandel, hvad angår snacks, inden kampstart!

UDSKIFT CHIPS MED HJEMME-POPPEDE POPCORN! 

En god byttehandel med sundhedsgevinst!
For det første indeholder popcorn over dobbelt så mange kostfibre, som chips gør – kostfibrene mætter godt og i lang tid, hvilket kan medføre, at du spiser mindre i løbet af en dag, desuden forebygger kostfibre forstoppelse og fremmer fordøjelsen. Udover indholdet af de sunde kostfibre indeholder popcorn færre kalorier end chips per 100 g. Til sidst er det væsentligt at nævne, at der er ny forskning, som har fundet at popcorn indeholder en stor mængde polyphenolder (antioxidanter)  – sikkert fordi at popcorn er hele korn, som ikke er forarbejdet, og man derfor får alle dele/ingredienser af kornet med – win win win!
Det er dog vigtig at være opmærksom på, hvordan ens popcorn er tilberedt. Det er sundest selv at poppe sine popcorn i olie, fremfor mikroovns-poppede. Dem man selv tilbereder indeholder mindre fedt (mikroovns-poppede popcorn indeholder næsten dobbelt så meget fedt som de hjemme-poppede).

Selv om popcorn er et sundt alternativ til chips, indeholder popcorn altså stadigvæk en del kalorier (456 kcal/100 g) – så derfor gælder det som altid – ALT MED MÅDE!

Uhh jeg håber, det kommer til at gå godt i aften – jeg skal i hvert fald nyde kampen i selvskab med lidt hjemme-poppede popcorn :)

God kamp!

XO Sofie

Billede: HealthJunkie

9 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *