GRØD // THE SIMPEL WAY

SAMSUNG CSC

Det her er uden tvivl den mest simple og nemmeste grød af alle mine varianter. Denne her bliver lavet hjemme hos mig, når det enten skal gå hurtigt eller når skabe og skuffer er ved at være tomme. Der skal kun bruges tre ingredienser og den ene (rosiner) kan endda udlades, hvis det skal være den helt skrabede version.

DET HER SKAL DU BRUGE:
1 dl grovvalsede havregryn
2 dl vand
1 spsk rosiner

SAMSUNG CSC   SAMSUNG CSC

Kog havregryn, vand, rosiner og lidt salt. Rør ofte. Når grøden har fået den ønskede konsistens hældes grøden op i en skål – et voila! Så kan grødes servers. Det er *** da nemt.

Et lille tip: lav gryden klar aftenen før, altså hæld vand, havregryn og rosiner i en gryde dagen før og stil den i køleren til næste morgen. På denne måde kan grøden tilberedes endnu hurtigere om morgenen + rosinerne suger lidt vand, så er de mere saftige i grøden, ret lækkert hvis du spørger mig :)

Find andre af mine opskrifter på grød her og her.

Grød er uden tvivl en rigtig sund start på dagen! Denne skrabede version har et meget lavt kalorieindhold, 65 kalorier per 100g – hele portionen bidrager med 160 kalorier. Samtidig med det lave kalorieindhold giver grød en rigtig god mæthed, som holder længe!

Skærmbillede 2013-03-06 kl. 16.01.34

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

10 kommentarer

  • lina siger:

    Vil du ikke lave nogle flere kostdagbøger? elsker dem!

  • Helene siger:

    Hos mig er hurtig og nem havregrød lavet i mikroovnen et hit!
    Jeg plejer ganske simpelt at blande vand og havregryn og så ca. 2-2,5 min i mikroen (hvor jeg rører et par gange undervejs)
    og så blander jeg lidt salt, lidt sød, kanel og vanillepulver i – især kanel i havregrøden er jeg VILD med,
    og så har jeg læst at det skulle være med til at sætte gang i forbrændingen?

    • Sofie Sofie siger:

      Ja men det er da også smart, men jeg har ingen mikroovn.
      Det er rigtigt, at der er studier, der viser at kanel skulle øge forbrændingen, men indtaget skal være i ret store mængder :)
      xx Sofie

  • Camilla siger:

    Jeg laver også altid min havregrød i mikroovnen – det synes jeg er SÅ nemt. 1dl havregryn 2 dl vand, lidt salt og 2 minutter i mikroovnen. Voila.

  • Malene siger:

    Lækker nem opskrift!! – den skal jeg helt klart prøve i hverdagen, men der er måske noget jeg har misforstået – du skriver at denne opskrift giver 65 kalorier per 100g, men at hele portionen bidrager med 160 kalorier per 100g.

    Hvor kom de ekstra 95 kalorier fra? – eller er det bare at hvis jeg spiser hele portionen får jeg 160 kalorier i alt (og ikke pr. 100g)?

    • Sofie Sofie siger:

      Hej Malene,
      Dejligt med en vågen læser :)
      De 160 kcal er for hele portionen og altså ikke per 100 g – fejlen er nu rettet – TAK!
      xx Sofie

  • Sofia siger:

    Hej Sofie
    En lækker variant er også at blende banan i, i stedet for rosiner. Det giver selvfølgelig lidt mere sukker, men jeg synes klart, at det er meget lækrere :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *