Hold på vitaminerne!

At frugt og grønt indeholder masser af vitaminer, er vist ikke nogen nyhed. Men der er stor forskel på, hvad vi i sidste ende får ud af vores råvarer, afhængigt af hvordan vi behandler dem. Jeg har derfor lavet en lille guide til, hvordan I kan sørge for at få mest muligt ud af grøntsagerne!

1. Brug hele din grøntsag – også skrællen! De fleste har nok hørt at størstedelen af vitaminerne sidder i skrællen. Det er også til dels rigtigt, vitaminerne sidder nemlig der, hvor der er liv, og det er oftes i skrællen og lige under! Dette gælder f.eks. for pærer, æbler, og kartofler hvorimod broccoli, bønner, gulerødder og ærter har en jævn fordeling af vitaminer. En god hovedregel er derfor at bevare skallen! Ikke noget med at nøjes med skallen (eller andre skøre tiltag) men nyd hele din frugt og grøntsag, så er du sikker på at få glæde af de sunde vitaminer.

2. Vent med at tage dine grøntsager frem til du skal bruge dem!  Lys og luft kan nedbryde vitaminerne i friske grøntsager, og det er derfor bedst hvis du venter med at tage dine grøntsager frem, til lige inden du skal bruge dem. Desuden skal du vente med at snitte/skære det op til sidste øjeblik. Snittet hvidkål f.eks. mister op til halvdelen af sit indhold af c-vitamin i løbet af blot to timer (!) hvis det står fremme ved stuetemperatur.

3. Kog først – hvis du altså skal koge! Vitaminer kan opløses i vand når frugt og grønt skylles eller koges, særligt hvis det er skrællet eller skåret ud (så er der nemlig ikke noget til at “holde” på vitaminerne). En anden god hovedregel er derfor at vente med at skære frugt og grønt ud, til efter det er blevet kogt (hvis det altså skal koges!).

4. Køb økologisk! Der er mange delte meninger om økologi, men ud fra det synspunkt at mange skræller deres frugt og grønt pga. eventuelle rester fra sprøjtemidler, vil jeg anbefale at man altid køber økologisk. På den måde slipper man for at skrælle de deljige vitaminer væk, som netop ofte sidder i skrællen og lige under!

5. Gå efter sæsons grøntsager! Frisk frugt og grønt indeholder en større mængde vitaminer end de gamle og gemte, eller dem som er transporteret fra den anden side af jorden. Det kan derfor godt betale sig, at gå efter det der hører lige netop denne sæsonen til, og dem der kommer fra danmark! Lige nu er det f.eks. agurk, babyleaves, babysalat, feldsalat, porrer, radiser, ramsløg og rucola som du skal gå efter hvis du vil lave mad ud fra sæsonens danske grøntsager!

XO Sofie

Ps. Informationen har jeg fundet gennem Videnskab, Aktiv Træning og Årstiderne

 

10 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *