HUSK FEDTET!

Jeg oplever, at rigtig mange er “bange” for fedt og helt prøver at undgå det, hvilket egentlig ikke er så mærkeligt. Der bliver indført fedtskat, som ikke skelner mellem fedtstoffer, og så er der konstant en debat om fedt i diverse medier – det er jo en jungle at finde rundt i. Men det er rigtig vigtig at huske på én ting, kroppen har dagligt brug for fedt! Alle de celler vi har i kroppen (vi snakker milliarder af celler), er omgivet af en membran bestående af fedt, disse celler og deres funktioner kan ikke fungere optimalt uden fedt. Desuden skal der fedt til, før kroppen kan optage flere af de essentielle vitaminer (A, D, E, og K vitamin). Ydermere har vores immunforsvar brug for fedtsyrer og det samme gælder vores nervesystem samt hormonsystem. Vores hjerne fungere heller ikke optimalt uden daglig tilførelse af fedtsyrer, og det samme gælder tilmed for resten af de vitale organer i kroppen. Der er altså rigtig mange livsnødvendige processer i kroppen, som er afhængig af daglig tilførsel af fedtsyrer.

Når det så er sagt, er fedt ikke bare fedt. Der findes forskellige former som fedt, som har forskellige funktioner og egenskaber. Jeg vil derfor lave en lille guide til de forskellige fedtsyrer. Jeg håber, det kan hjælpe til at finde rundt i denne uoverskuelige fedtdebat.

Jeg har i dag spist dette lækre mellemmåltid, bestående af hjemmebagt knækbrød (fyldt med sunde frø, kerne og olie) toppet med et par skiver avocado, et mellemmåltid med en høj fedtprocent, men heldigvis de “sunde” fedtsyrer, som jeg vil skrive meget mere om.

IMG_7255

Hvis I har nogle spørgsmål omkring fedt, så er det nu I skal fyre dem af, så skal jeg forsøge at få dem besvaret i de næste indlæg om fedt.

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

10 kommentarer

  • Lika siger:

    Det er5 super ærgerligt med fedtforskrækkelsen. Faktisk skal der fedt til, hvis man fx arbejder på at få en mere markeret mave (kræver selvfølgelig mere såsom nul sukker..) – så lidt nødder er guld værd til et måltid.

  • Christina siger:

    Rigtig dejligt med sådan et informativt indlæg – og især om fedt, da det er svært at finde artikler om emnet, da der for det meste blive diskuteret kulhydrater og protein i diverse medier.
    Glæder mig til at læse dit næste indlæg om fedt – jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad fedt egentlig er bestående af?

    Man taler jo både om, at der er fedt i kød og i kager/weinerbrød, men jeg går stærkt ud fra, at det er to forskellige slags fedt? :)

  • trine vb siger:

    Jeg er lige nu i gang med at tage på i vægt. Min bmi er lige nu nede på 15,8, hvilke siger sig selv er alt for lavt. Jeg arbejder på 5. uge med at øge min vægt, men indtil videre har den bare svinget op og ned.
    Jeg har en brændede ønske om at det skal være en sund vægtøgelse. Dvs. jeg vil ikke spise en masse sukker og kage (jeg har ikke spist sukker siden jul). Tilgengæld vil jeg øge mit indtag af det sunde fedt, men her er jeg lost..
    Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre dit forslag, til hvordag man skal spise, for at opnå den sundeste vægtøgelse som overhovedet muligt?

    Og tak for en helt fantastisk og inspirerende blog, du har dig! :-)

  • Mette siger:

    Hej Sofie,
    vil meget gerne høre din mening om LCHF-kost, hvor man netop spiser mere fedt.
    Jeg har umiddelbart ingen problemer med at spise kulhydrater, men kan mærker det er dem jeg skal spare på, hvis jeg skal slanke mig. Synes jeg kan mærke min krop trives med mere fedt. F.eks. generer min sukkertrang (ret stor og kæmper dagligt med den) mig mindre, hvis jeg har spist federe.
    Tak, for en fin blog.

  • Lea siger:

    Vil du mon dele opskriften på knækbrødet?

  • Line Andersen siger:

    Skønt og relevant indlæg Sofie.

    Hvor meget fedt skal man ca. have om dagen (i gram måske), og hvad kan det svare til? (Fx. en halv advokado eller lign.)

    • Line Andersen siger:

      Er det feks. okay på en dag, hvis man blot spiser en skive rugbrød med kerner? Altså giver det fedt nok?

  • Kristine siger:

    Hej Sofie,

    du har en skøn blog her. Meget inspirerende :)

    Har et spørgsmål angående fedt: Er det rigtigt at det er sundere at stege i en lille klat rigtigt smør frem for olie? Har hørt noget om at olien omdannes til transfedtsyrer (eller hvad det hedder) ved opvarmning? Er det rigtigt, eller..?

    Håber du kan hjælpe :)

  • Katja siger:

    Jeg er for nylig gået over til at prøve at opnå mit fedt mere naturligt gennem nødder, kerner og avocado. Hvor jeg prøver at undgå fedt fra olie samt jeg som veganer helt undgår animalsk fedt. Jeg er dog blevet lidt nervøs omkring de fedtopløselige vitaminer og hvornår fedt skal indtages, så mit spørgsmål er:

    Hvis man spiser en portion grønt til mellemmåltid og der er fedtopløselige vitaminer i, skal man så spise noget fedtholdigt sammen med mellemmåltidet for at optage vitaminerne, eller er det tilstrækkeligt at spise nødder eller kerner til hovedmåltiderne og stadig få det optimale ud af alt det mad man indtager?

  • Søs siger:

    Hej Sofie.

    Opdaget lige din blog i dag igennem modeso.looklab.dk og synes det virker som en rigtig god blog med masse af inspiration!
    Jeg har lige et spørgsmål ang. fedt.
    Jeg snakkede med mine veninder her den anden dag, og vi begyndte at diskutere, hvor meget fedt der er i kerner og nødder (selvfølgelig det ‘gode’ fedt). De sagde så at man skulle ikke have mere end 10 mandler om dagen og passe på ikke at spise for meget af det kernet palæo brød som er fuldt med kerner og nødder, da der så også er meget fedt i det.
    Mit spørgsmål er så, om der er denne her grænse på hvad man må spise af nødder om dagen? Jeg er nemlig en stor fan af nødder men hvis der er så mange kalorier i som mine veninder snakke om, ved jeg ikke længere om jeg skal betegne det som en sund snack.
    Håber du kan svare på mit spørgsmål :)

    Mvh
    Søs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *