Hvad kan A vitamin?

A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og er en fælles betegnelse for en række stoffer med samme biologiske aktivitet – nemlig retinolvirkning. A vitamin omfatter både retinoider (retinol, retinal og retinsyre) og karotenoider (?-karoten, ?-karoten og ?-kryptoxanthin). Retinol og  ?-karoten er de vigtigste for os mennesker. Retinoider kommer hovedsageligt fra animalske produkter, hvorimod karotenoiderne kommer fra vegetabilske fødevarer. For at kroppen kan optage A vitamin fra kosten og bruge det, skal kroppen have tilført fedt, uden fedt kan kroppen ikke optage A vitamin. Så det nytter ikke noget f.eks kun at spise gulerødder, gulerødder indeholder intet fedt (ubetydelig lidt), og kroppen kan derfor ikke få gavn af det ellers høje indhold af A vitamin. En varieret kost er derfor også vigtigt i forhold til kroppens optagelse af vitaminer.


Gulerødder er en rigtig god kilde til A vitamin.

Hvad kan A vitamin?
A vitamin er for det første essentielt for væksten og udvikling af mange organer i fosterlivet. Derudover har A vitamin en vigtig betydning i kroppens forsvar imod infektioner, A vitamin hjælper nemlig til opretholdelsen af en normal slimhindefunktion (som beskytter imod infektioner). Desuden stimulerer vitaminet også immunforsvaret direkte. A vitamin har også en funktion i øjet og hjælper vores syn. Mangel på vitaminet kan føre til natteblindhed og dårligt syn.

Anbefalinger
Det anbefales at kvinder indtager 800 ?g RE per dag og 900 ?g RE per dag for mænd. Ammende kvinder anbefales et dagligt indtag på 1200 ?g RE.

Overdosis
Da A vitamin er et fedtopløseligt vitamin, er det muligt at indtage for meget, som kan resultere i en forgiftning. Det skyldes, at A vitamin deporteres i kroppens fedtvæv og derfor kan ophobes, hvis indtaget er for højt. Det skal dog lige siges at der skal ret store mængder til, før der er tale om en forgiftning. Folk som indtager store mængder ?-karoten fra gulerødder, kan godt blive gule/orange i huden, men der er altså ikke tale om en forgiftning. Ved forgiftning med A vitamin skal man som sagt indtage virkelig store mængder (over 7500 – 15.000 ?g RE dagligt i en længere periode), dette kan resultere i tørre slimhinder, revner i mundvigen og under næsebord, led- og knoglesmerter, forhøjet kalkindhold i blodet, mavesmerter og andre komplikationer.

Indtaget i Danmark
I Danmark indtager i gennemsnitligt 1430 ?g RE dagligt. 

Gode kilder til A vitamin

Ål:1800 ?g RE/100 g

Gulerødder: 756 ?g RE/100 g

Smør: 754 ?g RE/100 g

Æggeblomme: 610 ?g RE/100 g

Spinat: 349 ?g RE/100 g

Som I kan se, er det ikke svært at få tilstrækkeligt A vitamin igennem den danske kost. Har man blot spist to gulerødder på en dag, er man dækket ind. Men der findes altså nogle lande, (især i Afrika, Sydøstasien og Sydamerika) hvor de ikke kan få dækket det daglige behov, og det har det alvorlige konsekvenser. Så det er vigtigt, at vi følger anbefalingerne!

God aften :)

xx Sofie


19 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *