HVAD KAN C VITAMIN?

C vitamin er et vandopløseligt vitamin, og skal derfor tilføres kroppen dagligt. Vitaminet er en syre, og bliver ofte kaldt askorbinsyre eller antiskorbutisk syre. C vitamin har en stor betydning for dannelsen af bindevæv, hvilket øger optagelsen af jern. C vitamin er desuden et antioxidanter. Overskud af C vitamin udskilles i urinen, men der findes et depot af askorbinsyre i kroppen, der stiger i forbindelse med stigende indtag. Kroppens depot er ca. 1500 mg ved et dagligt indtag på 60-100 mg.


En god kilde til C vitamin er grapefrugt

ANBEFALINGER
Det anbefales at mænd og kvinder indtager 60 mg/dag, og 70 og 90 mg/dag for henholdsvis gravide og ammende.

INDTAGET I DANMARK
Kvinder indtager mellem 23 mg/dag ? 159 mg/dag, og hos mænd er det mellem 26 mg/dag ? 145 mg/dag.

MANGELSYMPTOMER
Mangelsymptomer på C vitamin er skørbug, som er abnorm udvikling af knogler og tænder, skørhed i kapillærer med blødning fra især tandkødet og manglende sårheling.

GODE KILDER TIL C VITAMIN 

Hyben: 840 mg/100 g

Rød peberfrugt: 191 mg/100 g

Broccoli: 121 mg/100 g

Spidskål: 66 mg/100 g

Grapefrugt: 48 mg/100 g

Der findes mange gode fødevarekilder til C vitamin i den danske kost ? derfor er C vitaminmangel også yderst sjælden. Danskerne får 64% af deres C vitamin fra grøntsager, 27% fra frugt og 5% fra mælk. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. Har man blot spist en salat med rød peberfrugt og broccoli til middag, har man dækket den daglige anbefaling.

XO Sofie

Billede: sund-forskining.dk

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *