Hvad kan E vitamin?

To ud af de fire fedtopløselige vitaminer, A vitamin og D vitamin, er gennemgået her på bloggen, så nu er det blevet tid til det tredje fedtopløselige vitamin, nemlig E vitamin. E vitamin er en betegnelse for en gruppe bestående af otte fedtopløselige forbindelser med biologisk antioxidantaktivitet. Alle otte syntetiseres af planter. Der findes to klasser af forbindelser, tokoferoler og tokotrineoler. Hver af de to forbindelser er så yderligere delt op i fire forskellige grupper, som betegnes henholdsvis ?, ?, ? og ?. Den mest udbredte og den som besidder den største biologiske aktivitet er ?-tokoferol.

Mandler er en rigtig god kilde til E vitamin.

Hvad kan E vitamin?
E vitamin som et antioxidant anses for at have en væsentlig betydning for opretholdelsen af cellemembranernes integritet i alle væv i kroppen, og er derfor yderst essentiel for os mennesker.

Anbefalinger
Det anbefales at kvinder indtager 8 mg per dag og 10 mg per dag for mænd.

Overdosis
Det er meget sjældent, at der forekommer overdosis med E vitamin. Kroppen kan tåle ret store mængder, før man bliver forgiftet. Indtaget skal være utrolig højt og vedvarende over en længere periode. Bivirkninger kan være kvalme, træthed, hovedpine og muskelsvaghed.

Indtaget i Danmark
I Danmark indtager mænd mellem 3,8 og 15,5 mg og kvinder mellem 3,4 og 11,9 mg dagligt. 

Gode kilder til E vitamin

Solsikkeolie: 55 mg/100 g

Mandler: 24 mg/100 g

Rapsolie: 19 mg/100 g

Torskerogn: 11 mg/100 g

Peanuts: 8 mg/100 g

Som I kan se, er det ligesom med A vitamin ikke svært at få tilstrækkeligt E vitamin igennem den danske kost. Derfor er mangeltilstand på E vitamin i Danmark også yderst sjælend. Mandler er en rigtig god kilde til E vitamin, se min opskrift på salte mandler her.

God søndag allesammen :)

xx Sofie

 

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *