Hvad kan K vitamin?

Så er turen kommet til det sidste fedtopløselige vitamin – nemlig K vitamin. K vitamin er en fællesbetegnelse for en gruppe fedtopløselige forbindelser afledt af 2-metyl-1,4-naftokinon. Der forekommer to naturlige K vitaminer, henholdsvis K1 vitamin og K2 vitamin. Kvitamin findes hovedsageligt i mørkegrønne grøntsager, hvorimod Kvitamin synteseres (dannes) af bakterier i tarmen. Derudover findes der to unaturlige K vitaminer, de benævnes Kvitamin og Kvitamin og er syntetiske vandopløselige vitaminer.

Hvad kan K vitamin?
K vitamins vigtigste funktion er koagulation (størkne) af vores blod. K vitamin er nemlig essentiel for at koaguleringen kan finde sted. Derudover spiller K vitamin en vigtig rolle i dannelsen af knogler, da kalcium ikke kan binde sig til knoglerne uden K vitamin er til stede.

Anbefalinger
Det anbefales at børn og voksne indtager 2 ?g/kg kropsvægt.

Overdosis
Der findes ingen rapportering om overdosis med naturligt K vitamin (Kvitamin og Kvitamin). Kvitamin i meget store mængder kan give gulsot og anæmi.

Indtaget i Danmark
Dette er ikke kendt, da det er vanskeligt at måle indholdet i fødevarer. 

Gode kilder til K vitamin

Spinat: 560 ?g/100 g

Broccoli: 260 ?g/100 g

Spidskål: 170 ?g/100 g

Salat: 130 ?g/100 g

Asparges: 39 ?g/100 g

Der er rigtig mange fødevarer som indeholder K vitamin, og det er derfor ikke svært at få tiltrækkeligt af vitaminet. Generelt mener man ikke at danskerne mangler K vitamin. Men det er et vigtig vitamin og derfor nødvendigt at få tilført kroppen.

I næste uge starter jeg på alle de vandopløselige vitaminer, so stay tuned.

God weekend!

L.O.V.E.
Sofie

 

7 kommentarer

  • louise siger:

    elsker dine indlæg om vitaminerne!!!!
    startede her efter nytår på en sundere livsstil, men masser af træning, sund mad og ikke noget slik.
    egentlig er det ikke svært at holde sig fra slik, fordi man ved hvor utrolig dårligt det er for kroppen, og så findes der jo så mange lækre alternativer (har aldrig troet jeg kunne blive så afhængig af lækker frugt og smoothies!)
    nå, det jeg egentlig ville komme frem til, er at jeg bliver utrolig inspireret af disse indlæg, og man tænker lige en ekstra gang, om man egentlig får nok af det hele, hvilket jeg er ret sikker på jeg gør, hehe..

    glæder mig til flere indlæg om vitaminer!!!
    god weekend :-)

  • HealthJunkie HealthJunkie siger:

    Hej Louise,
    Hvor er det dejligt at høre!
    Jeg er glad for at du kan bruge indlæggene – og endnu bedre at du lever op til anbefalingerne 😉
    God søndag!
    xx Sofie

  • Cecilie H. siger:

    Hej Sofie!
    Jeg har et lidt unrelated spørgsmål. Jeg spiser havregryn til morgenmad hver dag, og en gang i mellem også som mellemåltid (putter aldrig sukker på, men derimod lidt rosiner). Er det sundt og godt, eller er det for meget? Hvad vil du anbefale som den bedste start på dagen? Jeg har ikke rigtig tid til at lave det helt store om morgenen :)
    Kh cecilie

  • Mette Franck siger:

    Hej.

    Er blevet bidt af din blog og vil først og fremmest rose dig for dine skønne indlæg. Jeg nyder dem og bliver inspireret :)

    Det kunne være rigtig fedt med nogle indlæg omkring salater og kød til grill sæsonen så vi slipper for de sædvanlige slatne pølser og bøffer i år.

    Keep up the blogging :)
    Mette

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Hej Mette,

      Mange tak – dejligt at de kan inspirere!

      Jeg skal nok lave lidt indlæg med gode sommeropskrifter :)

      God dag.

      xx Sofie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *