Hvad kan riboflavin?

Riboflavin er en del af B vitamin-komplekset, og betegnes også Bvitamin. Vitaminet er vandopløseligt, og skal derfor tilføres kroppen dagligt.


Mandler er en god kilde til riboflavin, se evt. min opskrift på salte mandler her.

Hvad kan riboflavin?
Riboflavin omdannes i kroppen til riboflavinmonofosfat (FAD), som sammen med adenylsyre danner flavinadeninukleotid (FAD). Desuden er riboflavin essentielt i flere cellulære processer og spiller en vigtig rolle i katabolisme kulhydrat, fedtsyrer og aminosyrer.

Anbefalinger
Det anbefales at kvinder indtager 1,3 mg per dag og 1,6 mg per dag for mænd.

Indtaget i Danmark
Kvinder indtager mellem 1,1 g/dag ? 3,6 g/dag, og hos mænd er det mellem 1,6 g/dag ? 5,1 g/dag.

Mangelsymptomer
Mangel på riboflavin kan føre til revnedannelse i mundvigene og på læberne, betændelse i tungen og overfølsomhed over for lys (fotofobi). Mangelsymptomer er meget sjældne i Danmark, og optræder oftest i forbindelse med mangeltilstand på andre B vitaminer og protein. 

Gode kilder til riboflavin

Myseost: 1,50 mg/100 g

Leverpostej: 1,02 mg/100 g

Mandel: 0,80 mg/100 g

Æg: 0,45 mg/100 g

Champignon: 0,44 mg/100 g

Der findes mange gode fødevarekilder til riboflavin i den danske kost ? derfor er riboflavinmangel også yderst sjælden. Danskerne får 26% af deres riboflavin fra mælk, 22% fra kornprodukter, 18% fra kød, 8% fra grøntsager, 7% fra ost og 7% fra æg. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. De fleste af os indtager både mælk, kornprodukter, kød, grøntsager, ost samt æg dagligt.

God aften :)

xx Sofie

 

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *