I ♥ BERRIES

Fra nu af og de næste måneder frem er det sæson for de danske bær! Weehuuuuuuu. Jeg elsker elsker ELSKER virkelig bær! Alle slags faktisk! Og nu skal jeg fortælle jer hvorfor, der er nemlig flere grunde til, hvorfor bær efter min mening er så pokkers fantastiske. For det første er alle bær smukke, de kan pynte en hver ret, men de kan også uden problem stå alene (se billederne her i indlægget), jeg er helt tosset med deres smukke kraftfulde farver. Desuden har de forskellige bær en helt fantastisk smag, som både er frisk og ofte meget sød. Bærrene indeholder desuden meget får kalorier per 100 g, og så er de sprængfyldt med vitaminer, mineraler og antioxidanter –  what’s not to like?!?

SAMSUNG CSC

BLÅBÆR (48 kcal/100g):
Man kan diskutere, hvorvidt blåbær er superfood eller ej (læs mine indlæg om de forskellige blåbærmyter her), men der er ingen tvivl om, at blåbær er sunde og bidrager med en masse vitaminer og mineraler. Blåbær har især et højt indhold af C vitaminer. C vitamin er et antioxidant, som skal tilføres kroppen dagligt, da det er et vandopløseligt vitamin. C vitamin styrker dit immunforsvar. Desuden indeholder blåbær flavonoider, som er stoffer der b.la. er med til at give farve til bærrene og fungere desuden som antioxidanter.

HINDBÆR (54 kcal/100g):
Man skulle ikke tro det, men hindbær indeholder faktisk en ret stor mængde kostfibre. De små bær indeholder hele 4,4 g kostfibre per 100g, hvilket er ret højt. Kostfibre mætter godt og længe. Hindbær er derfor genial som en lille snack, da de som de andre bær også har et lavt energiindhold. Derudover har hindbær et højt indhold af kalcium og folat.

JORDBÆR (41 kcal/100g):
Jordbær er en dejlig sød frugt, som minder de fleste om sommer. Pga. af den søde smag kan det være et sundt og godt alternativ til andre søde energitætte fødevarer (chokolade, kage etc.). Jordbær har, ligesom størstedelen af alt frugt, et lavt energiindhold pga. af det høje indhold af vand. Det høje indhold af vand betyder også at jordbær har en meget kort holdbarhed, og derfor skal nydes friske. Jordbær tæller med i de ?seks om dagen? (det gør alle bær), de er derfor hensigtsmæssige at nyde som et mellemmåltid eller en sund dessert. Jordbær er en utrolig god kilde til folat, og har derudover et højt indhold af C vitamin. Yderligere kan det nævnes at jordbær indeholder en del antioxidanter, som menes at kunne neutralisere frie radikaler (ustabile iltmolekyler), som sættes i forbindes med kræft, hjertesygdomme og ældning. Så I skal bare spise løs så længe sæsonen varer.SAMSUNG CSC

Man kan altså ikke sige, at nogen bær er sundere end andre bær, det sundeste er variationen. De forskellige bær bidrager med forskellige sunde stoffer, så når du varierer indtaget af bær, sikre du altså også en variation i tilførelsen af sunde stoffer til din krop. Brug bær i din morgenmad, som snacks, i salater, som dessert og meget mere, kun fantasien sætter grænser. Jeg kommer snart med lidt sunde opskrifter, hvor bær indgår. Husk at nyd de lækre danske bær, nu hvor de er her, og hvis du ikke kan nå at spise dem, så frys dem ned, så stopper du også processen, som nedbryder alle de sunde herligheder i bærrene og så har du bær til hele året! win win win!

SAMSUNG CSC   SAMSUNG CSC

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

8 kommentarer

  • Yasmin siger:

    Udover at det er godt med noget bær-info, så gjorde det også lige mine cravings for alle bær tårnhøje, med de billeder 😉

  • Cecilie siger:

    Hej :-)
    Lige et lille spørgsmål. Er der lige så mange vitaminer i de frosne bær, man køber i pose? :-)

    • Sofie Sofie siger:

      Mængde af vitaminer i frugt og bær aftager gradvist efter de er plukket/høstet, derofor afhænger mængden af vitaminer af hvor friske bærne er. Hvis de skal trasporteres langt eller hvis de har ligget længe i supermarkedet vil de miste mange af deres vitaminer. Hvis bærrene fryses ned lige når de plukkes vil processen stoppes eller i hvert fald mindskes, så derfor kan frosne bær nogle gange indeholder flere vitaminer end de friske :)
      Jeg håber mit svar giver mening!
      xx Sofie

  • Madling siger:

    Jeg elsker også bær!
    Lige præcis blåbær, hindbær og jordbær er mine tre favoritter.
    En fantastisk morgenmad for mig er yoghurt med bær på, og hvis det er til dessert kommer jeg lidt sirup på.
    I sidste uge lavede jeg blåbær pandekager, og har du lyst kan du se opskriften her,
    http://www.madling.dk/blabaer-pandekager/

  • Line siger:

    Er også helt forelsket i friske bær, det er jo det bedste, der findes overhovedet! Dog bliver jeg hvert år slået ned af, hvor uretfærdigt dyre, de er. Det er virkelig what’s not to like about them. Det koster jo en mindre SU at købe til de fad på dine billeder. Havde de også været billige, havde jeg virkelig ikke levet af andet om sommeren…

    • Sofie Sofie siger:

      Haha… ja de er self lidt dyre, men en pose slik koster også 20 kr. Det er klart hvis man skal have en fad som på billedet så løber det op. Jeg er også selv på SU, men kan godt få råd til friske bær ind imellem :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *