INTERVIEW: Jeg var overrasket over, at min primære kilder til øget saltindhold, stammede fra smør og brød.

Hjerteforeningen har lavet et lille forsøg med 8-10 raske deltagere der gennem diætistvejledning skulle reducere deres saltindtag på 8 uger. Deltagerne er rekrutteret via Hjerteforeningens egne medier og rådgivninger.

Initialt blev deltagerne instrueret i en 3-dages kostregistrering, som skulle bruges til at beregne det aktuelle saltindtag. Hjerteforeningens kliniske diætister beregnede på baggrund af kostregistreringen deltagernes gennemsnitlige saltindtag. Herefter fik deltagerne diætist 4 x vejledning + en indkøbstur med en diætist. Efter 8 uger skulle deltagerne igen lave en tre-dages kostregistrering, hvor det gennemsnitligt saltindtag blev beregnet og sammenholdt med den første registrering.

En af forsøgsdeltagerene hedder Christina (25 år), hun har sænket sit gennemsnitlige saltindtag fra 10,6 g til 7,8 g dagligt. Udover at Christina har sænket sit saltindtag er hendes fiberindtag steget fra 24 g til 30 g dagligt, ligesom hun spiser ca. 500 færre kcal nu.

Hendes saltkilder var helt klart brød med smør på arbejde, “udespiseri”/færdigretter (hun har ingen børn, bor sammen med sin kæreste inde i midtbyen af Aarhus = masser af spisesteder og take away). Nu laver hun meget mere mad selv.

Hendes øget fiberindtag kommer bl.a. fra mere grønt/frugt og fuldkornsflakes/gryn osv. på arbejde fremfor brød med få fibre/fuldkorn. Hun er desuden meget aktiv/motionerer en del.

Jeg har fået lov til at stille Christina et par spørgsmål om hendes saltindtag, læs interviewet med Christina efter billedet.

brød

Vidste du godt, at dit saltindtag var lå i den høje ende?
Nej, jeg vidste ikke at mit saltindhold lå i den høje ende. Jeg havde ikke tænkt at det var så slemt. 

Kan du mærke nogen fysik forskel efter du har nedsat indtaget af salt?
Jeg synes ikke at jeg kan mærke nogen fysisk forskel. Jeg føler mig måske sundere end før jeg deltog i projektet, men det skyldes nok, at jeg under min deltagelse, har været ekstra opmærksom på min kost og at fremme mine sunde vaner. 

Hvilke fødevarer var du mest overrasket over indeholdte salt?
Jeg var overrasket over, at min primære kilder til øget saltindhold, stammede fra smør og brød. På mit arbejde, har vi tradition for at spise morgenbrød til morgenkaffen, hvor jeg næsten altid spiser en skive eller to med smør. På en hel uge, bliver det jo til mange skiver brød med smør, altså til meget salt i løbet af en uge. Min kostvejleder hjalp mig, med at finde et sundere valg – så nu spiser jeg grove flakes med soyamælk. Jeg er samtidig opmærksom på at primært handle de varer, hvor der er et nøglemærke på, da jeg ved, at der ofte er mindre salt i. 

Savner du salt eller specifikke fødevarer?
Nej, jeg savner intet. De fødevarer, hvor jeg ved at de indeholder meget salt, fx. fastfood som pizza eller ristet brød med smør, spiser jeg bare mindre af. 

Vil du forsøge at sænke dit indtag yderligere?
Jeg synes altid at man kan gøre det bedre, så jeg vil selvfølgelig blive ved med at være opmærksom på mit saltindhold, men om det falder yderligere, kan jeg ikke svare på. 

Hvordan undgår du salt?
Da jeg var med i projektet, var jeg og min kostvejleder ude og handle typiske dagligsvarer ind. Her fik jeg øget opmærksomheden på skjulte saltkilder – specielt hvor meget der er i færdigkøbte retter (ikke fordi det er noget jeg spiser særlig ofte) samt i smør. Jeg salter ikke min mad særlig meget og jeg prøver at undvære salten på mine æg og avokado som eksempler. 

Har du et godt råd til andre der gerne vil sænke deres salt indtag?
Gode råd er at følge Sundhedsstyrrelsen anbefalinger (: 
Ellers synes jeg faktisk at det var godt at skrive ned, hvad man typisk spiser i løbet af et par dage, og se hvor saltkilderne kan komme fra. Det er faktisk overraskende nemt at finde ud af – og nu når der er så meget fokus på sundhed, findes der mange gode opskrifter på sund og salt-fri mad ude på internettet.

Tusind tak for din tid og dine svar Christina. Jeg synes, det et super flot resultat at sænke sit gennemsnitlige saltindtag fra 10,6 g til 7,8 g dagligt på blot 8 uger. Jeg håber desuden, at dette kan være en inspiration for andre.

Find mine 7 tips til at undgå, at få for meget salt HER

XX SOFIE

Foto: www.aoa.dk

2 kommentarer

  • Malene siger:

    Hei Sofie :)

    Jeg sidder med et lille dilemma, da jeg har ret lavt blodtryk, som man ikke kan behandle for. Her var den kære læges råd (med et glimt i øjet), at jeg kunne forsøge med saltlakrids og ekstra salt. Hvilket man ikke skal sige 2 gange til en som elsker salt, men altså har du nogen gode råd her eller andre fif? Er jo godt klar over at det ikke er en så smart en løsning i det lange løb.

    Tak for en god blog og ha en fin dag

    /M

  • Natasja siger:

    Ved ikke om du er blevet forslået det før, men ginsing er blodtryksforøgende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *