KAFFE – SUNDT ELLER USUNDT?!?

Det seneste tid har jeg gennemgået en lang række myter om kaffe og nu er det blevet tid til at samle op og runde af. Danmark er et af de mest kaffedrikkende  folk i verden (vi drikker gennemsnitlig 3-4 kopper dagligt), derfor er det også relevant at finde ud af hvorvidt kaffe rent faktisk er sundhedsskadeligt eller om kaffe kan have en gavnlig sundhedseffekt. Vidensrådet for forbyggelse har lavet en gennemgang af den videnskabelige litteratur og foretaget en vurdering af betydningen af kaffe for nogle af de store folkesygdomme (kræft, hjertekarsygdom, osteoporose, type 2-diabetes, demens, Parkinsons sygdom, depression og angst). Alt det til sammen er blevet til en fin og detaljeret rapport. Hvis I er interesseret kan i finde hele rapporten her og ellers kan I læse min sammenfatning.

KONKLUSIONER FRA RAPPORTEN

KAFFE OG KRÆFT

Der er overbevisende evidens for, at der ikke er nogen sammenhæng mellem kaffeforbrug og risikoen for kræft i bugspytkirtlen og i nyrerne.
Og det er i observerende undersøgelser fundet, at et regelmæssigt kaffeindtag er associeret med en lavere samlet kræftrisiko. Et moderat for-
brug af kaffe på 3-4 kopper om dagen øger ikke risikoen for kræft for en række af de almindeligste kræftsygdomme, men ser ud til at have en mulig beskyttende effekt, specielt i relation til lever, mundhule, svælg, livmoder samt tyk- og endetarm. Der er nogle data, der tyder på, at et meget højt forbrug af kaffe kan øge risikoen for blære- og lungekræft, men der mangler data fra ikke-rygere, så en eventuel confounder-effekt af rygning kan ikke udelukkes. 

KAFFE OG HJERTEKARSYGDOMME

Der er overbevisende evidens for, at der ikke er sammenhæng mellem indtag af filterkaffe og ud- viklingen af iskæmisk hjertesygdom eller forhøjet blodtryk. Der er generelt heller ikke set sammenhæng mellem indtag af filterkaffe og udvikling af blodprop eller blødning i hjernen. Dog tyder nye studier på, at filterkaffe er associeret med en godt 10 % lavere sygdomsrisiko. indtag af kogekaffe, stempel- og espressokaffe har i nogle undersøgelser fremkaldt en øgning i total- og LDL-kolesterol, der kan øge risikoen for hjertekarsygdomme, mens filterkaffe ikke har denne virkning. Der er derfor behov for flere langtidsundersøgelser, der kan belyse effekten af kogekaffe, stempelkaffe og espressokaffe på risikoen for hjertekarsygdom. 

KAFFE OG OSTEOPOROSE

Kaffens koffein ser ud til at nedsætte knoglemineralindholdet og øge risikoen for osteoporotiske brud, hvis kalciumindtaget er lavt (mindre end 700 mg/dag). Dette skyldes øget kalciumudskillelse i nyrerne og dermed øget knoglenedbrydning. Et kalciumindtag svarende til 40 mg (fx 30 ml mælk) pr. kop kaffe kan dog kompensere for dette tab. 

KAFFE OG TYPE 2-DIABETES

Indtag af både koffeinfri og koffeinholdig kaffe har vist en overbevisende beskyttende effekt på udvikling af type 2-diabetes. Et dagligt forbrug på 3-4 kopper kaffe ser ud til at reducere risikoen for at udvikle type 2-diabetes med 25 % eller mere. For hver ekstra kop kaffe der drikkes, op til 6?8 kopper kaffe dagligt, ses en 5-10 % lavere relativ risiko for at udvikle type 2-diabetes.

SAMMENFATTET KONKLUSION

Kaffe er altså IKKE sundhedskadeligt og kan uden problem indgå i en sund livsstil. Flere undersøgelser tyder på at de stoffer der findes i kaffe endda kan være sundhedsfremmende. Mængden, udgaven og det vi får til kaffen er dog væsentlig når vi kigger på sundhed. Den sundeste version er den sorte kaffe, evt med skummetmælk, uden sukker, sirup og lign. og uden kage eller andet sødt til – desuden skal man holde sig til 3 – 5 kopper.

xx Sofie

Billede: espresso-catering.com 

 

4 kommentarer

  • Pernille siger:

    Jeg ELSKER det!! Min yndlingskaffe er netop sort med skummetmælk og jeg fortrækker den ren, for sig selv, uden noget andet… på nær den kop jeg får til morgenmaden:-)

  • kamilla siger:

    Ved du noget om kaffe og den psykiske påvirkning? Jeg har en klar fornemmelse af, at jeg ikke tåler kaffe i større mængder, jeg får indre uro og rastløshed i kroppen.

    • Sofie Bentzen Sofie Bentzen siger:

      Kaffe i store mængder er hverken sund for kroppen eller psyken.
      Forsøg at hold dig til 3 kopper om dagen og undgå kaffe efter frokost.
      God dag :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *