Konklusion på æg

Jeg håber, at I alle sammen har haft en dejlig påske – trods det triste vejr (som egentlig var meget passende til min kedelige eksamenslæsning). Jeg håber også, I har fået en masse dejlige påskeæg – både de sunde og lidt af dem med chokolade 😉 Jeg beklager, at der ikke har været så meget aktivitet på bloggen de sidste par dage… De sidste to dage op til eksamen var jeg nødt til at fokusere 100 % på den. Jeg var oppe i går, og det gik rigtig fint :) Men man får desværre ikke et ben til jorden, jeg sidder allerede og forbereder mig til den næste eksamen, som finder sted på mandag. Men så er det også slut for denne omgang.

Fine øko æg

Æggekonklusion:

For at følge op på de forskellige æggemyter har jeg lavet en samlet konklusion. Æg er på ingen måde sundhedsskadelige og kan med fordel indgå i en sund livsstil. De indeholder en masse vigtige næringsstoffer og bidrager med essentielle vitaminer og mineraler. Måden du tilbereder dit æg kan have indflydelse på sundhedsværdien, hvis du steger ægget på panden og spiser bacon til er det ikke sundt ? spis det til gengæld kogt sammen med noget groft fuldkornsbrød og lidt grønt.

Hvis du gerne vil vide endnu mere om æg, så læs mit tidligere indlæg her.

God aften!

xo Sofie

8 kommentarer

  • Lika siger:

    Det er ret lækkert at lave scrambled eggs med lidt røget filet på panden – tænker at det ikke er særlig usundt.

  • Mette siger:

    Er spejlæg mindre sunde end kogte æg selvom man steger dem i kun lidt olie og ikke spiser bacon til?
    Held og lykke med eksamen:)

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Mette,
      Nej bestemt ikke! Spejlæg er lige så sundt (hvis altså det kun steges i en smule olie og uden bacon)
      Mange tak :)
      God aften!
      xx Sofie

  • Sofie siger:

    Hej Sofie, fin blog du har her :) Ved du om ren æggehvide indeholder vitaminer og mineraler? jeg ved æggehviden nærmest er ren protein, men indeholder den andre gode ting? :)

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Sofie,
      Mange tak :)
      Æggehviden indeholder en smule vitaminer og mineraler. Men vitamin D f.eks. (som mange af os får for lidt af) sidder kun i æggeblomme. Det gælder faktisk alle de fedtopløselige vitaminer. Så størstedelen er klart i blommen. For at opnå den største sundhedgevinst vil jeg anbefale at man spiser hele ægget.
      Ha en dejlig fredag.
      xx Sofie

      • Sofie siger:

        Tak for det, jeg har ofte spekuleret på det, men har kun kunne finde info om hele æg :)

        Held og lykke på mandag 😉

Skriv et svar til HealthJunkie Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *