MANDELMÆLK!?!

BREVKASSE:

Så er der spørgsmål til sundhedseksperten. Er mandelmælk sundt?

Tak for dit spørgsmål!
Det er et godt spørgsmål. For det første kommer det an på hvad du sammenligner med, er det en erstatning for mælk? For det andet kommer den an på om det er ren mandelmælk, eller om det er mandelmælk tilsat smag og sukker!?
Jeg har aldrig selv brugt mandelmælk (rismælk eller soyamælk), jeg bruger altid almindelig komælk. Men nu har jeg prøvet at se lidt nærmere på mandelmælk…
Der findes både rent mandelmælk og mandelmælk med smag (f.eks. vanilje og chokolade). Der er ingen tvivl om, at det er den rene mandelmælk, som er sundest. Derudover indeholder mandelmælk nogle mineraler som ikke findes i komælk, men omvendt indeholder komælk også vitaminer og mineraler, som ikke findes i mandelmælk. Mælkeprodukter er den vigtigste kilde til kalcium i danskernes kost (ca. 60% af vores indtag), og jeg synes derfor ikke det er hensigtsmæssigt at udskifte komælk med mandelmælk! Ved at indtage en halv liter mælk dagligt opnår man den anbefalede mængde kalcium. Dermed ikke sagt at mandelmælk er direkte usundt.

Jeg håber, at det er svar på det lidt brede spørgsmål :)

Tre forskellige slags mandelmælk fra Blue Diamond

Love Sofie 

9 kommentarer

  • Maj siger:

    Det er virkelig en skøn blog du har startet, som tilføjelse til de andre “Junkies”, som jeg i forvejen elsker at følge.
    Fedt med ny brugbar viden og friske pust til de sundhedsmyter som kan være svære at finde op og ned i.

    Tak for det :)

  • Louise siger:

    Kære Sofie

    Tusinde tak for dit svar og en rigtig god blog.

    Kh Louise

  • Sara V siger:

    Og så tænker jeg nu når du ikke synes man skal skifte mælk pga calcium – hvad hvis man slet ikke drikker mælk, burde man tage kalk piller så?

    Sara. :)

  • Marie siger:

    Jeg kan ikke forstå at du ikke nævner at over 80% af protein i mælk stammer fra kasein, som er direkte linket til cancer? Ydermere kan den menneskelige krop ikke tåle kasein og meget af det kalcium vi selv har i kroppen bruges til at neutralisere det = vi mister faktisk kalcium i kroppen ved at drikke mælk. Sesamfrø og grønne grøntsager er en meget bedre kilde. Men ja, det er en dristig kommentar, især i et land hvor Arla har så meget magt.

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Marie,

      Tak for din mail.
      Jeg er godt klar over at en stor mængde af proteinet i mælk stammer fra kasein, og at nogle mener at kasein fra mælk har carcinogene egenskaber. Det er der midlertidigt ikke videnskabelig evidens for. Der er lavet en lang række studier på mælk i relation til cancer, nogle studier har vist, at mælk har en beskyttende effekt på forskellige former for kræft i tarmen, mens der er studier som tyder på, at et højt indtag af mælk kan øge risikoen for prostatacancer. Hvis der var evidens for, at mælk var direkte linket til cancer, ville det ikke være lovligt at sælge. Der findes en lang række fødevare som både viser positive og negative resultater i relation til kræft – der er så meget vi endnu ikke ved om den forfærdelige sygdom! Jeg ved godt at vi to ikke bliver enige, men jeg mener ikke har jeg har grundlag nok til at fraråde mælk. Men selvfølgelig findes der andre fremragende kilder til kalcium!

      xx Sofie

  • Line siger:

    Hej Sofie, fin blog du har, heldigt at jeg lige fandt den, det er ret interressant med mandelmælken 😀 Jeg laver ofte min egen mandelmælk og har tænkt en del over hvad der mon sker med næringsprofilen. Jeg lagde mærke til alle dine fine energiberegninger, mååske du kan hjælpe mig med at lave en for mandelmælk? jeg er specielt interesseret i at hvad der sker med proteinerne,bliver de i pulpen (tørstoffet) efter blendning?
    – Jeg iblødsætter 100 g. mandler i min 12 timer
    (enerigi: 2400kJ(580 kcal), protein 21 g. , kulhydrat 22g, heraf sukker 4 g. fedt 49 g. mættet 3,5 g. enkeltumættet 31 g. flerumættet 12g., kostfibre 12 g. mindre end 0,5 g. natrium.
    – jeg skylder mandlerne, og blender dem sammen med ca. 3-4 dl. friskt vand, jeg sigter pulpen fra gennem en stofble og fortynder til 7 dl. nogle gange 8,5. men synes den fede udgave 7dl. smager bedst, specielt til kaffe (hvilket jeg primært benytter mandelmælken til) jeg tilsætter nogle gange en lille bitte smule ren vanilie. Jeg bruger iøvrigt pulpen til alt muligt bagefter… ved ikke om man også kan regne energifordelingen ud i den.

    Håber du kan hjælpe med afklaringen :)

    Mange hilsner
    Line

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *