MINE 7 TIPS TIL AT UNDGÅ, AT FÅ FOR MEGET SALT

Salt_293454a

Det kan være meget svært, at gennemskue hvor meget salt man spiser – jeg har selv rigtig svært ved det, til trods for, at jeg ved en del om ernæring og er bevidst om hvor saltet gemmer sig. Kroppen har brug for at få tilført salt hver dag, men det et en meget lille mængde, som ikke er noget problem at få dækket. ca. 1,5 gram salt per dag. Saltindtaget i Danmark ligge på 9-11 gram for mænd og 7-8 gram for kvinder per dag. De officielle anbefalinger er 5-6 dagligt. 9 ud af 10 dansker spiser mere end det anbefalede.

L√∏rdagsliv. Salt

Det meste af det salt vi indtager. får vi fra den mad vi køber i dagligvarehandlen, udespisning eller take away. Mens en mindre del tilsættes hjemme i husholdningen. De kilder som bidrager mest til vores saltindtag er brød, kød og kødprodukter herunder kødpålæg, ost, færdigretter osv.

For højt indtag af salt, kan have en skadelig effekt på sundheden. Jo højere saltindtagelse, des højere blodtryk. Omvendt falder blodtrykket, hvis saltindtagelsen nedsættes. Effekten er størst hos personer med forhøjet blodtryk, men der ses også effekt hos personer med normalt blodtryk. Forhøjet blodtryk er et skjult samfundsproblem og data fra screeningsundersøgelser af den generelle danske befolkning viser, at 38 % af befolkningen har forhøjet blodtryk. Saltreduktion påvirker ikke kun blodtrykket, men også andre faktorer der kan have betydning for udvikling af hjertekarsygdom. Der vil kunne forventes 400.000 færre personer med forhøjet blodtryk hvis det gennemsnitlige daglige saltindtag sænkes med 3 gram.

Salt_293454a

MINE 7 TIPS TIL AT UNDGÅ, AT FÅ FOR MEGET SALT:

1. Kig efter nøglehulsmærkningen når du handler ind, nøglehullet sætter en grænse for hvor meget salt, der må være i produktet.

2. Spis mindre færdiglavet kødpålæg, vælg alternativt avokado, rester af hjemmelavet kød fra aftensmaden eller æg.

3. Brug en masse lækre krydderurter, chili, hvidløg, ingefær og lime til at give din mad smag, på den måde kan du skære ned på tilsætningen af salt.

4. Undgå færdigretter, gå efter hele råvarer og lav din egen lækre mad, så styrer du selv hvor meget salt der tilsættes maden.

5. Brug soya eller fisesauce til at salte din mad. Begge dele er salte, men indeholder mindre natrium end køkkensalt. Desuden bidrager de med ekstra smag. (bonus: soya indeholder 40% mindre natrium en køkkensalt)

6. Spis en masse lækre grøntsager, udover at de er pivsunde, bidrager de nemlig ikke med noget på saltkontoen.

7. Smag altid på maden inden du begynder at drysse salt på!

Læs mere på www.altomkost.dk eller test om du får for meget HER (en lille og lidt skør test, men meget sød)

XX SOFIE

Foto: politiken

sundhedsalt_838381a

 

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *