Nem påskesnack

Så bliver der ferie-hygget hjemme i Ry! I dag fik vi besøg af min søde kæreste Marcus, der lavede en lille sund snack til os inden årets første påskemiddag.

Med lidt god vilje ligner det små rustikke påskeæg.

Det her skal du bruge:
200 g mandler
2 dl vand
1/2 spsk. havsalt (god kvalitet)
lidt tørrede chiliflager


Bring vand med salt og chili i kog og tilføj så mandlerne.


Rør i mandlerne indtil alt vandet er væk.


Fordel mandlerne på en bradepande med bagepapir.


Bag mandlerne i oven ved 150 grade i 20-30 min, til de er godt sprøde.


Så skal mandlerne bare køle. Hos os fik de lov til at køle af ude på terressen :)


Klar parat til servering! Et lækkert og sundt alternativ til chokoladepåskeæg.


Her er energiberegningen af de lækre mandler. Da mandler har et naturligt højt indhold af fedtstoffer, får de naturligvis også en høj fedtprocent og kalorieindhold. Det er derfor vigtigt, at man ikke overdriver indtaget af mandlerne. Hvis du spiser ti mandler, svarer det til 45,6 kalorier (en mandel vejer gennemsnitlig 1 g).

Jeg håber I nyder påsken!

xx Sofie

12 kommentarer

  • sofie siger:

    Bare lige en undren.. Kan der virkelig (jeg håber inderligt) kun være 259 kcal/100 g.? Når der i 100 g. “plain” mandler er der ca. 600 kcal/100 g.

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Sofie,
      Tak for din kommentar, dejligt med endnu en vågen læser :)
      Beregningerne er lavet på hele ingredienslisten, det er de to dl vand som gør kalorieindholdet lavere, men da mandlerne ikke optager det hele har jeg lavet en ny beregning, som du nu kan finde på bloggen :)
      Rigtig god påske.
      xx Sofie

  • Ann siger:

    God ide men din beregning er vist ikke helt rigtig. Der er nemlg ca. 570 kcal pr 100 g i mandler. Dvs at der ca er 57 kcal pr. 10 g mandler. Mandler er fyldt med sundt umættet fedt men indeholder næsten lige så mange kalorier som kærgaarden. Sunde er de selvfølgelig i de små mængder.

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Ann,
      Du har helt ret, det er godt med en vågen læser :)
      Den gang jeg lavede beregningerne, regnede jeg 2 dl vand med, men det er klart at mandlerne ikke suger det hele.
      Jeg har lagt den nye beregning op, som ikke helt svarer til de 570 kcal, men det er fordi mandlerne vil optage en smule væske.
      Det er helt rigtig at der er mange kalorier i mandlerne, derfor skriver jeg også at man skal holde igen – mandler er dog sprængfyldt med sunde stoffer, så de kan med fordel indgå i en sund og varieret godt.
      Rigtig god påske til dig og tak for din kommentar!
      xx Sofie

  • Marie Louise Uhrskov siger:

    Kommer du fra Ry? Hvor er det da egentlig super sejt 😀 Selv er jeg fra Virklund, og har mange venner og veninder i Ry, hehe (:
    Ser ud til at være nogle rigtig lækre mandler – de skal nok blive prøvet af på et tidspunkt (;

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Marie,
      Jep jeg kommer fra Ry! Her er så dejligt, sjovt at du selv er fra Virklund!
      Rigtig god påske.
      xx Sofie

  • Tina siger:

    Hej Sofie
    Mandlerne smager super godt. Jeg fik i sving med at lave dem lige da du havde lagt opskriften ind på bloggen. Selv min kæreste, som ikke spiser nødder normalt, er helt vildt med dem. Men er sundhedsværdien ikke lidt dalende pga saltindholdet? Jeg spiser en lille håndfuld, som snack med grønt eller frugt til ellers putter jeg dem i min havregrød :-)
    Jeg har i noget tid gået og tænkt på hvad du egentlig spiser i løbet af en normal dag og hvilken slags sport du dyrker.

    Tak for en fantastisk blog – er helt bidt af den. Den er blevet gemt med et bogmærke på min mac <3

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Tina,
      Godt at mandlerne faldt i god jord! Du helt ret i af man skal være opmærksom på indtaget af salt, og prøve at begrænse det, men hvis man kun spiser en lille håndfuld af mandlerne sker der ikke noget. Hvis man vil kan man godt tilsætte endnu mindre salt, og stadigvæk bevare den salte smag!
      Måske jeg skulle lave et lille indlæg, hvor jeg beskriver, hvad jeg spiser en normal dag :)
      Det er meget simpelt mht sport, jeg løber tre gange om ugen og går til puls og styrke.
      Dejligt at bloggen har fået en bogmærkeplads på din mac 😉
      Rigtig god fredag.
      xx Sofie

  • Tina siger:

    Undskyld alle de taste fejl, skal vidst lige være lidt bedre til at læse teksten igennem fremover :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *