PARFUMEFRI HVERDAG OG EN LILLE CHIAGRØD

langtidsbagte-jordskokker1

Jeg har indgået et lille samarbejde med Neutral, da mange af deres produkter er en fast del af min hverdag. Det er produkter som er til at betale, og så er de uden parfume, parabener, farve og andre unødvendige tilsætningsstoffer. Hvilket er vigtigt for mig, når det gælder noget der skal i direkte kontakt med min krop. Neutral ønsker at sætte fokus på det store forbrug af parfume og sammen med danskerne gøre Danmark parfumefri (læs mere på denne side: parfumefrihverdag.dk) hvilket jeg gerne vil støtte op om. Derfor vil jeg præsentere mine parfumefri zoner, zoner hvor det især at vigtigt for mig at undgå parfume?.

PARFUMEFRI ZONER I HVERDAGEN #1
Min første parfumefri zone er mit køkken, altså i forbindelse med madlavning osv. Sundhed fylder rigtig meget i min hverdag. Jeg bruger meget tid på at tilberede sund og smagfuld mad. En god, sund og varieret kost giver mig energi og overskud i hverdagen. Derfor er det også vigtigt for mig, at mit køkken er en parfumefri zone, jeg ikke interesseret i at servere min mad eller tilberede min mad i service som kan indeholde spor af parfume eller farverester, derfor bliver alt vasket op i Neutrals opvaskemiddel, der er parfumefri og heller ikke indeholder parabener og farve. På den måde er jeg sikret, at jeg ikke indtager nogle af disse unødige tilsætningsstoffer. Tænker I over den parfume, I dagligt er i kontakt med? På www.parfumefrihverdag.dk kan man markere sine parfumefri zoner og være med til at gøre Danmark parfumefri sammen med Neutral. Ved at deltage er man med i konkurrencen om et års forbrug af Neutral-produkter :)

Når nu en af mine parfumefrie zoner er i mit køkken, synes jeg, at det er på sin plads med en lille opskrift. Opskrift har allerede været på Instagram (@sofiebentzen) men uden energiberegning, som flere har efterspurgt. Derfor får I her opskriften på en sund lille morgenmad, som er meget populær på diverse blogs for tiden, men den smager altså også rigtig dejligt, så forståeligt nok! Desuden indeholder den de sunde chiafrø, så der er altså en masse sundhed at hente, hvis du starter morgen med denne chiagrød. Derudover kræver den stort set ingen tilberedning – win win win! Her er min version:

DET HER SKAL DU BRUGE:
(1 portion)
2 spsk chiafrø
0,75 dl skummet mælk
1,25 dl yoghurt naturel
lidt ren vanilje

IMG_4890 IMG_5068

Bland chiafrø med de øvrige ingredienser og rør det sammen. Hæld indholdet i et tildækket glas/skål og stil det i køleren natten over. Chiafrøene vil suge alt væden til sig, så de bliver op til 12 gange så store. Nu er din chiagrød klar til servering. Server din chiagrød med frisk frugt, lidt mandler, kokosflager, lidt honning eller hvad du har lyst til. Chiafrø har et utrolig højt indhold af de sunde omega 3 fedtsyrer, kostfibre og protein, så brug endelig disse små sunde frø i grøden, brødet, kagen eller smoothie.

Her kan du se en energiberegningen af grøden (uden fyld, da det jo varierer):
Skærmbillede 2014-09-16 kl. 09.59.07

 

XX SOFIE

Foto: Healthjunkie
(Sponsoreret indlæg)

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

 

 

 

6 kommentarer

  • Amalie siger:

    Har længe gået og overvejet at lave en af disse populære chiagrøds opskrifter, men har været lidt i tvivl om konsistensen er noget jeg kan lide. Tænker nemlig at det bliver en meget gele-konsistens, som hænger rigtig træls i munden (lidt svært at beskrive) ?? Er jeg helt galt på den? :-)

    • Sofie Sofie siger:

      Jeg havde faktisk selv de samme “bekymringer” – Det er mere grød en det er gele/slimet. Prøv det, jeg er i hvert fald blevet vild med det. Og hvis du ikke kan lide det kan du jo bare bruge frøene til bagning 😀
      God dag

  • Camilla siger:

    Vejer denne portion 100 g ? :) Ved godt det er uden topping, men hvis man laver din opskrift, er det så 100 g man får ud af det :) ?

  • Sara V siger:

    Jeg så opskriften på din instagram konto den anden dag og var lykkelig over hvor let den var at lave og hvor få ingredienser man skal have stående – modsat mange andre opskrifter :) Og nu har jeg fået den de sidste to morgener og elsker den allerede! Jeg byttede dog yoghurt ud med skyr (det var det jeg havde i køleskabet) og tilsatte lidt mindre, da det jo er lidt tykkere i konsistensen – og det fungerede ganske (på jysk!) godt! Så jeg bukker og nejer for en god og simpel opskrift 😉

  • Mine siger:

    Nok et dumt spg men kan det virkelig passe at man spiser skrællen på figner?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *