RABARBER-HAVREGRØD

MORNINGS!

I går morges brugte jeg min rabarberkompot i min morgengrød, og det blev utrolig lækkert. Derfor dele jeg lige opskriften med jer, den er som altid nem at tilberede og selvfølgelig utrolig sund.

DET HER SKAL DU BRUGE:
1 dl havregryn
2 dl vand
50 g rabarberkompot (find opskrift her)
lidt salt
1 spsk kokosmel

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC   SAMSUNG CSC

Kog havregryn, vand, rabarberkompot og salt sammen indtil ønsket grødkonsistens. Drys med kokosmel på toppen og server den lækre grød med det samme. Det smager såååå godt :) Du kan også hælde en smule kold mælk udover grøden. Det er en sund og mættende start på dagen. Grøden indeholder 57 kalorier per 100 g, hvis man spiser en portion svarer det til 132 kcal.

Skærmbillede 2013-05-28 kl. 15.52.38

Ha’ en rigtig dejlig dag søde peeps!

XX SOFIE

Billede: HealthJunkie

FOLLOW ME AT FACEBOOK HERE, BLOGLOVIN? HERE AND INSTAGRAM @sofiebentzen

 

11 kommentarer

  • Camilla siger:

    Det er ikke lige et spørgsmål til havregrøden, men rabarber generelt. I nogle opskrifter bruger de non-oxal til at neutralisere oxalsyren i rabarber.
    Kender du det og kender du sundhedsværdien af det (altså hvor skidt er det)? Bruger det normalt ikke selv, men har syreskader på tænderne, så kunne godt overveje det.

  • C siger:

    Hvor er det lækkert! :)
    Glæder mig til at vores rabarber i haven er fine nok, så jeg kan få afprøvet din kompot!

  • Anne siger:

    Ser virkelig lækkert ud – det gør alle dine grød-opskrifter! Er virkelig blevet afhængig af at putte skyr på min grød nu :-) MUMS!
    Men lige et spørgsmål – spiser du kun 132 kcal til morgenmad?
    Synes nemlig at det er meget lidt at indtage til morgenmad, da det skal give energi til hele dagen.

    • Sofie Sofie siger:

      Det er vel nok godt at høre :) Jeg elsker også skyr på min grød!
      Ja jeg er ikke vildt sulten når jeg står op ved 6-7 tiden, og jeg synes grød mætter utrolig meget, derfor kan jeg ikke spise mere end hvad den portion svarer til. Til gengæld spiser jeg igen omkring kl. 10.00, hvor jeg får groft knækbrød eller lign.
      Det er meget forskelligt hvor meget folk kan spise om morgene, det er vigtigt at få noget energi så kroppen kan komme i gang, men morgenmåltidet skal ikke give energi til hele dagen, vi spiser jo andre måltider. Jeg kender mange, som er meget sulte når de vågner, og så kan man jo blot lave en dobbeltportion eller spise noget andet ved siden af :)

  • Christina siger:

    Ih, hvor dejligt! Kan det virkelig passe jeg kan spise mine to yndlingsretter til morgenmad? Havregrød og rababer! Mums! :)

  • Tina siger:

    Har lige tastet din opskrift i madlog, og får 178 kcal for denne portion.. Er det mig der gør noget galt?

    Har indtastet opskriften for rabarberkompotten og tilføjer derefter 50g af denne. Derudover 1 dl grovvalsede havregryn (354 kcal/100g) og 1 spsk kokosmel (677 kcal/100g)

    • Sofie Sofie siger:

      Hmmm, det lyder mærkeligt. Jeg skal nok lige teste mine beregninger i dankost, når jeg kommer hjem til den computer. Nogen gange kan der være lidt forskel på de forskellige programmer, da de bruger forskellige referencer for fødevarer, jeg ved at dankost bruger dem fra DTU fødevareinstitut, jeg ved ikke hvilke referencer madlog bruger. Men det kan være forklaringen på forskelen på kalorieindholdet. Jeg vender lige tilbage.
      God dag :)
      xx Sofie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *