RAW FOOD

Som jeg skrev tidligere, var jeg så heldig at spise på 42Raw i sidste uge sammen med TheJunkies. I den anledning kommer der her et indlæg om hvad raw food er, samt min ernæringsmæssige holdning til konceptet. Til sidst kommer der en lille anmeldelse samt billeder fra 42Raw.


Ingefærshots fra 42Raw – MUMS de var gode!

Hvad er raw food
Raw food er primært plantebaseret mad, der ikke må varmes op over 42 grader. Derfor er raw food også ofte vegetarisk og nogle tilfælde helt vegansk. Det indeholder altså hverken mælk, kød, fisk eller æg. Konceptet handler om at spise “rå” fødevarer – altså uforarbejdet fødevarer. Derudover bruger de rigtig mange forskellige nødder som fedtstof, en kost udelukkende efter raw food principperne har derfor ofte en høj fedtprocent.

Min ernæringsmæssige holdning til raw food
Med min faglige baggrund og generelle tilgang til sundhed ville jeg aldrig anbefale nogen udelukkende at leve efter anbefalingerne fra raw food-bevægelsen. Hvis man lever 100% efter anbefalingerne, vil man mangle en masse essentielle stoffer for kroppen. Det drejer sig blandt andet om de vigtige langkædet fedtsyrer, som vi hovedsagelig får fra fisk (dog får man massere af de kortkædet fedtsyre), men også D vitamin er et stort problem i en vegansk raw food kost, da vi hovedsageligt får vores D vitamin fra fisk, æg og mejeriprodukter, som ikke er en del af raw food konceptet. Det kan også være svært at få tilstrækkeligt med proteiner, som bl.a. er vigtige for vores muskler. Til gengæld får man masser af frugt og grønt, og lever uden tvivl op til anbefalingerne om “6 om dagen”. Min personlige og faglige holdning er, at det på ingen måde er nogle principper man skal leve efter, da risikoen for at kroppen kommer til at mangle flere essentielle stoffer er meget stor. Dog synes jeg sagtens, at det kan bruges i forbindelse med en sund og varieret kost. I mine øjne er det mere en religion, end det er sundhed. Der er også flere af jer, der skriver at I aldrig ville leve efter principperne, men at I nyder det en gang imellem – og det kunne jeg ikke være mere enig med jer i!

42Raw
42Raw er en lille hyggelig café i Pilestræde, hvor de serverer lækker tilberedt raw food. Her kan I se hvad vi smagte på 42Raw:


Da vi kom fik vi nogle lækre juice.


Bigitte og Cecilie, fra BeautyJunkie, fik begge lagsagne…


… Imens Laura og jeg fik en tapas tallerken, hvor man kunne smage lidt forskelligt (ret smart når man aldrig har prøvet det før, og gerne vil smage lidt af det hele).


Tapas tallerkenen indeholdte grøntsags nudler med karrysovs…


…sandwich med knækbrød…


… samt et stykke lagsagne.


Vi måtte selvfølgelig også smage deres fine kager :)

Alt maden og juicen var utrolig lækker! Så 42Raw kan helt sikkert anbefales. Det er en andeledes måde at få serveret mad på, det ser utrolig flot og indbydende ud når det bliver serveret – man er ikke i tvivl om, at der bliver kræset om en og brugt tid på tilberedningen. Maden giver en dejlig mæthedsfølelse, det lægger sig ikke så tungt i maven. Desserterne var til gengæld lidt tunge, det skyldes alle de nødder der bruges, de indeholder trods alt en stor mængde fedt. Men også desserterne var lækre – men jeg kan jo også sagtens klare en heavy chokoladekage, de andre junkies piv lidt 😉 Til sidst vil jeg sige at deres ingefærshots var syyyyyyygt lækre, prøv dem hvis I tager derind, og hvis I kan lide ingefær!

Konklusion
Min konklusion er, at raw food ikke er en livstil, man skal leve efter – hold jer i stedet til en sund og varieret kost og her kan raw food sagtens indgå i ny og næ. Jeg synes klart, 42Raw er et besøg værd, så hvis i trænger til at prøve et nyt sted så prøv 42Raw. I kan også selv prøve jer frem med opskrifter på raw food – se for eksempel min opskrift på raw kage.

Bonusinfo
42Raw har også lige åbnet en fin café i London, så det er jo også en mulighed, hvis man er på disse kanter.

xx Sofie

11 kommentarer

  • Line siger:

    Fint indlæg!!! Sidste år satte jeg mig for at forsøge at leve efter raw foods principper. Det holdt præcis 3 uger – har aldrig savnet varm mad så meget! Nu bruger jeg mere raw food-opskrifter til salater, tilbehør og (sundere) kage. Jeg vil helt sikkert slå et smut forbi 42Raw – de er trods alt nok lidt bedre til at lave maden end jeg 😉

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Mange tak :)
      Jeg kan godt forstå, at du kom til at savne den varme mad!
      Vildt god ide at bruge raw food salater osv. som tilbehør.
      xx Sofie

  • Sofia siger:

    Hej Sofie!
    Virkelig fedt indlæg! Og virkelig fed blog! Tænkte på om du evt. har adressen på 42Raw i London, da jeg er bosat her pt.? :-)

    • HealthJunkie HealthJunkie siger:

      Kære Sofia
      Manget tak!
      Her er adressen : Located at 6 Burlington Gardens at the Royal Academy, in the heart of Mayfair – siger det dig noget?
      Skriv lige hvordan det er, hvis du altså kommer forbi :)
      xx Sofie

  • Jeg kunne ikke være mere enig i de ting, du skriver! Sådan har jeg også selv fra starten tænkt det, da jeg hørte om konceptet/”bevægelsen”. Jeg synes, at det er god inspiration, og jeg er vild med, hvad man får på 42Raw – giver dig helt ret i, at de ingefærshots er sååå gode.. Men det er ikke noget, som jeg ville kunne leve efter… Tænk aldrig at få rigtig varm mad… Uha! Men ja, god inspiration og der er nogle gode raw-opskrifter hist og pist :)
    Og godt indlæg :)

  • Interessant læsning. Jeg prøver selv at spise varieret og det er altid godt med god inspiration. :)

  • Kirstine Frederiksen siger:

    Hej;)

    Jeg faldt tilfældigt over dit indlæg og må med al respekt og venlighed korrigere dig, for at andre ikke misforstår, når du skriver at du blandt andet med din sundhedsfaglige baggrund ikke vil anbefale Raw Food, især p.g.a. risiko for D-vitaminmangel.

    …For at slå det fast er hovedkilden til D-vitamin nu engang solskin! -Solskin kan sagtens indgå i en Raw Food kost;)…

    D-vitaminmangel kan derfor forekomme uanset hvilken kostindtag man har, da kosten ikke er afgørende for dette vitamin og man faktisk ikke kan spise sig til en fuld dækning. Det er solens ultraviolette stråler, der omdanner kolesterolforbindelse i huden til D-vitamin, som er afgørende…
    Derfor kaldes D-vitamin også solskinsvitaminet.
    Mangler skyldes bl.a for lidt sol, forskellige hudtyper, din alder, din tarmfunktion/fordøjelse, lever/nyrebelastning, hvilke breddegrader du bor på, luftforurening som påvirker ozonlaget og brug af solfaktor (faktisk allerede over faktor 8).
    Man ved idag at alle uanset kostindtag har gavn af D-vitamin tilskud!

    (Desuden findes der faktisk indenfor Raw Food også folk som indtager kød, fisk og æg råt).

    I min daglige kost har jeg ikke problemer med at opnå mit proteinbehov, (korrekt sammensatte aminosyrer), som hovedkilde især ved dyrkning og indtag af spirer, kerner, nødder, avokado, svampe og ved at spise varieret så aminosyrerne supplerer hinanden korrekt. Desuden er proteiner fra planteriget let optagelige for menneskets krop.

    Mht. essentielle fedtsyrer kan man på Raw Food også sagtens dækkes ind. Det er korrekt at man (som veganer) skal være opmærksom på at indtage alfa-linolensyre (ALA) for at kunne omdanne til Omega-3-fedtsyrer (EPA) og Docosahexaensyre (DHA ) i kroppen. Valnødder og hørfrø, samt forskellige olier og grønne grøntsager er vigtigt her (disse fødevarer er iøvrigt en stor del af Raw Food kosten).

    Det eneste du ikke nævner er B12 vitaminmangel – her bør man på vegansk kost indtage tilskud fra vitamin (ikke syntetisk)men naturligt optagne som eksempelvis Solarays Mega B Stress og evt. supplere med Biosyms B vitamin.

    Hvis man vælger en livsstil, eksempelvis som veganer, må man for sin egen skyld være forpligtet til at sætte sig ind i kosten. Det er som med så meget andet, at dem som er i risiko for mangler er dem som vælger at være uvidende. Man skal tage sin krop alvorligt. Hvis man kommer i mangel på en Raw Food kost er det fordi man ikke har sat sig ordentligt ind i tingene. Ligeså som et enormt antal af danskere, der spiser en normal dansk kost, kan have mangler, alene pga. uvidenhed. ( For ikke at tale om usund livsstil )hvilket man ihvertfald ikke kan sige om Raw Food, der jo blandt andet står for friskhed og økologi.

    Det handler altså om personens evne til at sætte sig ind i tingene – Ikke om kosten:) og min kommentar skal ikke opfattes negativt. Men jeg bliver ked af det, fordi at internettet er så åbent for alle holdninger og ukorrekte oplysninger, som ofte bærer på en uvidenhed, som mange desværre ikke sætter sig ind i men blot godtager som fakta.

    At leve Vegansk handler ikke blot om kost, men især om egenomsorg, omtanke for vores jord, medmenneskelighed og empati for jordens dyreliv. Det er en livsstil, som afspejler ens tankegang.

    Det er synd, når Raw Food kosten får “Tæsk” gang på gang, for at være en mangelkost, når det i virkeligheden handler det om os som individer, vores omtanke og vores evne til at passe på vores krop, ved at sætte os ind i og vælge hvad vi fylder i den.

    Venlig Hilsen
    Kirstine Frederiksen

    • Sofie Sofie siger:

      Hej Kirstine,

      Mange tak for din kommentar og rettelse – du har selvfølgelig helt ret i, at den vigtigste kilde til D-vitamin er solen!

      Jeg kan høre at du har en stor viden om ernæring og hvad din krop har brug for. Derfor er jeg bestemt heller ikke nervøs for at du mangler essentielle ting fra kosten. Jeg tvivler blot på at alle som vælger en kost, som udelukker fødevare (Raw Food, veganer osv.), har den samme viden som du har og derfor har en risiko for at mangle vigtige ting.

      Det er jo helt op til den enkelte at vælge hvordan man vil spise, men min personlige holdning er, at der ikke er nogen grund til at udelukke ting fra kosten. Der kan selvfølgelig være rigtig mange grunde til at vælge en bestemt kost, som du også skriver, og det respekterer jeg bestemt! Når jeg skriver at jeg ikke anbefaler at folk skal efterleve Raw Food 100%, men i stedet måske bruge dele af det i sin hverdag skyldes det, at jeg ved at det kræver ekstra fokus og viden for at få det din krop har brug for og derfor ser jeg ingen grund til at anbefale dette. Dermed ikke sagt at alle der lever 100% efter principperne mangler essentielle vitaminer og mineraler! Min blog er min personlig holdning, den kan man bruge hvis mand har lyst – jeg påstår ikke at jeg har sandheden, og det er helt frivilligt om man vil læse med… :)

      Venligst, Sofie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *