Sund snacking!

Kalorietunge snacks frister hvor og når som helst ? hvilket resulterer i vi ofte spiser lidt for mange søde og fede sager. Betyder det at man slet ikke kan spise noget sødt? Nej, da ? du skal bare finde den sunde middelvej, hvor både sanser og kalorieregnskabet går op i en højere enhed.

Vi kender alle sammen trangen til noget sødt, når vi om aftenen ligger på sofaen efter en lang dag på arbejde eller på studiet. Det er et par timer siden vi har spist og vores blodsukker og energiniveau er i bund. Forskning har vist, at det også er her, mange forfalder til ?belønings-mad?, dvs. at vi efter en lang (og travl) dag, har ?fortjent? at synde. Men hvis du virkelige vil belønne og forkæle dig selv, så bør du altså gå efter noget andet en flødeis, lakridser eller popcorn.

Lysten til sødt, fedt og salt er genetisk betinget, vi er derfor nødt til at acceptere den. Det er dermed ikke en undskyldning for at tømme en hel pose slik eller popcorn. Men vi er nødt til at acceptere og være forberedt på vores lyster og laster ? og så have sundere alternativer klar. Mange af de ting vi fylder os med når vi ligger på sofaen indeholder nemlig enorme mængder af kalorier ? og ikke så meget andet. Så det eneste de bidrager med er, udover den formentligt gode smag, ekstra volumen til sidebenene og dårlig samvittighed.

Jeg kommer med lidt tips til sunde snacks, som tilfredsstiller trangen uden at bidrage med en stor mængde kalorier!

Sund snack #1 // Mandler og rosiner drysset med kakaopulver

Prøv at blande en håndfuld mandler og rosiner, drys dem med en lille smule god (ren) kakaopulver og bland det godt. Det smager virkelig dejligt. Kakaoen bidrager med en række sunde stoffer, bl.a. antioxidanter. Mandler bidrager med en masse sundt fedtsyrer, samt en stor mængde calcium og kostfibre, men også en del kalorier, så spis ikke flere end 10-15 mandler om dagen.

Så er det weekend – LOVELY :)

xx Sofie 

 

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *