Sund sommerdrik

Sikke en dejlig weekend vi har haft i København, jeg har nydt solen i fulde drag, og jeg er nok ikke den eneste! De fleste af jer ved sikkert godt, hvor vigtigt det er at få nok væske, især her om sommeren, men det kan nogen gange være svært at drikke den store mængde vand. Ind i mellem har man brug for noget mere læskende – samtidig er flydende kalorier noget af det værste, hvis man ønsker at holde den slanke linje eller tabe sig. De flyende kalorier (eks. sodavand) mætter ikke, men tilføjer til gengæld en masse kalorier – bad kombi. Derfor laver jeg ofte min egen iste uden sukker. Man kan lave en masse forskellige varianter, og det er super nemt. Her kommer opskriften på sund læskende sommerdrik.

DET HER SKAL DU BRUGE:
Noget god te (gerne rød, hvid eller grøn te)
Kogende vand
4 stilke citronmelis
isterninger
ca. 1 liter danskvand
Frisk frugt (gerne søde frugter)

  

  
  
  

Jeg lavede to forskellige kander i dag. Den ene med rød rooibos te og den anden med æble-kvæde te. Start med at koge 1 liter vand. Lav to kander med en halv liter kogende vand i hver og godt med te, teen skal være god stærk så den må godt trække i lidt tid. Herefter hældes hver kande te i en 1 liters-kande med lidt isterninger og to stilke citronmelis og så i køleren i et par timer. Når teen er blevet dejlig kold puttes udskåret frugt og isterninger i, og der hældes danskvand i til kanten. Æble-kvæde teen fik tynde skiver af fersken i, og rooibos teen lækre jordbærskiver, udover at frugten pynter rigtig fint, er den også med til at give en sød smag. Isteen kan sagtens holde sig et par dage i køleren. Jeg synes, isteen er så fine at servere og så dufter og smager den himmelsk. Du kan næsten bruge alt te og frugt – men pas på med sort te, det kan godt give en lidt bitter eftersmag. Hvis du gerne vil have en meget sød iste, kan du tilføje lidt honning inden teen køles af, men jeg synes, ikke det er nødvendigt.

Enjoy peeps!
xx Sofie

Billeder: HealthJunkie 

8 kommentarer

  • Charlotte siger:

    Hej Sofie.

    Tak for en fin blog!
    Jeg tænkte på, om du ikke kunne lave et indlæg med kulsyreholdige drikke vs. cellulite?
    Jeg har endnu ikke fundet ud af om det “kun” er kulsyre der giver anledning til cellulitis, eller om det også er alle sødestofferne, hvis man nu fx drikker en icetea light/cola light…

    Og hvor meget skal man i realiteten drikke for at få cellulite?
    Selvfølgelig er nogle disponeret mere end andre, men det kunne nu være meget rart med en myte falsk vs. sandt.

    Dejlig sommerdrik iøvrigt!

    Mvh Charlotte

  • Birgitte siger:

    GUD en lækker opskrift!! det må prøves når jeg får gæster til frokost. Kunne man få en energiberegning på drikken? :) Elsker dine opskrifter!

  • Anne K siger:

    Hold da op, hvor ser det bare lækkert og friskt ud! Glæder mig til at få det afprøvet

    Rigtig fin blog forresten :-)

  • Pia Sabine siger:

    Mums, det må helt klart prøves, god ide :O)

    <3

    Pia Sabine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *