Vitaminguide

Så er jeg tilbage med fuld kraft, og jeg har en laaaaang række af spændende emner, som jeg vil skrive om i den kommende tid. Desuden kommer der en masse skønne og sunde opskrifter, som jeg glæder mig til at dele med Jer! Derudover har jeg modtaget en masse gode spørgsmål, som vil blive uddybet her på bloggen. Bliv endelig ved med at maile hvis I støder på spørgsmål. Det er altid dejligt at høre hvad der interesserer Jer, og hvor der evt. er noget, der er uigennemskueligt.


Frugt og grønt 

Vitaminer
Jeg tror de fleste ved at vi får vitaminer igennem vores kost, men det er måske ikke alle, der ved præcis hvilke vitaminer der er tale om, hvor meget vi skal have og hvordan de virker i kroppen. Derfor har jeg lavet en guide over de forskellige vitaminer. Der vil i fremtiden komme en tilsvarende guide til de forskellige mineraler.

Udover at vores kost består af de energigivende næringsstoffer; protein, fedt og kulhydrat, så består fødevarende også af en række vitaminer og mineraler. Vitaminer er essentielle organiske forbindelser, som er nødvendige for os mennesker. Vita er græsk og betyder liv. Vores krop er ikke selv i stand til at syntetiserer (danne) disse vitaminer, og må derfor tilføres via kosten.

Der findes 13 forskellige vitaminer, som er essentielle for os mennesker, det drejer sig om 4 fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K vitamin) og 9 vandopløselige vitaminer (8 forskellige B vitaminer og C vitamin). Alle vitaminer har hver deres funktioner i kroppen, og kan derfor ikke erstatte hinanden.

Vandopløselige vitaminer:
De vandopløselige vitaminer findes i mange forskellige fødevare. Disse vitaminer udskilles med det samme, hvis kroppen ikke skal bruge dem, og man kan derfor ikke bliver forgiftet. Da de vandopløselige vitaminer ikke kan “opbevares” i kroppen, skal de tilføres dagligt.

Fedtopløselige vitaminer:
De fedtopløselige vitaminer optages af kroppen sammen med fedt, og de “opbevares” i kroppens fedtvæv. Hvis man indtager for mange fedtopløselige vitaminer kan man derfor få en forgiftning.

I den kommende tid vil jeg lave en mere detaljeret gennemgang af vitaminerne én for én. Her kan I læse, præcis hvilken effekt vitaminet har på vores krop og hvilken kost som bidrager med den største mængde af vitaminet. Jeg har allerede lavet en gennemgang af D vitamin, den kan I læse her.

Læs tidligere indlæg om hvordan I kan holde på vitaminerne i Jeres frugt og grønt!

God aften.

XX Sofie

3 kommentarer

  • nana kyhn siger:

    hej sofie :-)
    for mig er skønhed noget der for det første skal komme indefra, og som man naturligvis fremhæver på den eller eller den anden måde udefra. Jeg låner maaange bøger på biblioteket om forskellige overbevisninger om hvad der er sundt inden for mad (læs: rawfood, GI, smoothies, powerfood osv). Smoothies og rawfood inspirerer mig, men jeg kunne ikke leve efter det og tror måske heller ikke det er så sundt. For mig handler det om at leve så sundt som muligst, ikke så fedtfattigt som muligst! – men en god kompi har jo ikke for meget af noget.
    Powerfood bruger jeg for at være sikker på at blive fyldt med en masse gode vitaminer…
    MEN GI kan jeg ikke helt forstå.. jeg forstår det med at det handler om at have et stabilt blodsukker og derfor skal spise mad med lavt GI – dette sjusser jeg mig selv lidt frem til i hverdagen (man kan ofte mærke effekten af maden) – så det jeg ikke forstår er, hvordan man kan leve efter dette og altså ikke få særligt mange kulhydrater (alt efter om man vil tabe sig eller holdevægten under 150/20 kulhydrater).. men der er jo kulhydrater i alt.. jeg har nok bare misforstået det helt – og nu har jeg skrevet en hel roman ;-b mvh Nana

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *