HVAD KAN B12 VITAMIN?

B12 vitamin er en del af B vitamin-komplekset. Vitaminet er vandopløseligt, og skal derfor tilføres kroppen dagligt. B12 vitamin bruges som en betegnelse for en gruppe kemisk komplicerede tetrapyrroler. B12 vitaminet adskiller sig på en rækker punkter fra de øvrige medlemmer af B-komplekset. B12 er større og mere kompliceret opbygget. B12 vitamin forekommer kun i animalske produkter.

Østers er en fantastisk kilde til B12 vitamin.

ANBEFALINGER
Det anbefales at kvinder og mænd indtager mellem 0,3 ?g/dag og 1,5 ?g/dag. Gravide skal indtage 2,6 ?g/dag.

INDTAGET I DANMARK
Kvinder indtager mellem 4 ?g/dag ? 18 ?g/dag, og hos mænd er det mellem 3 ?g/dag ? 12 ?g/dag.

GODE KILDER TIL B12 VITAMIN

Lever, okse: 110 ?g/100 g

Østers: 17 ?g/100 g

Laks: 6 ?g/100 g

Æg: 5 ?g/100 g

Ost: 2 ?g/100 g

Der findes mange gode fødevarekilder til B12 vitamin i den danske kost ? derfor er B12 vitaminmangel også yderst sjælden. Danskerne får 43% af deres B12 vitamin fra kød, 22% fra mælk, 11% fra ost, 11% fra æg og 10% fra fisk. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. Har man blot spist et æg eller ost, har man dækket den daglige anbefaling.

XO Sofie

Billede: fishfarm.dk

 

3 kommentarer

  • M siger:

    Det er vel også værd at bemærke, at én af grundene til, at B12-vitamin er så vigtigt, er, at det er nødvendigt for korrekte celledelinger – og derved også dannelse af røde blodlegemer, hvilket også forklarer hvorfor B12-vitamin mangel kan føre til perniciøs anæmi :)

  • Anne siger:

    Wow en god blog :-) Elsker de emner, du tager fat i.
    Knus, og god dag

    http://smilanne.blogspot.com – blog om træning, motivation og sundhed

  • Marie Mikkelsen siger:

    Hej!

    Jeg blev lige lidt nysgerrig da jeg læste dette indlæg.. For HVAD KAN B12 så? Det synes jeg ikke rigtig jeg fik ud af indlægget, bare hvor og hvor meget man skulle have :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *