Hvad kan B6 vitamin?

B6 vitamin er en del af B vitamin-komplekset. Vitaminet er vandopløseligt, og skal derfor tilføres kroppen dagligt. B6 vitamin bruges som en betegnelse for tre kemisk og metabolisk beslægtede pyridinderivater: pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. Pyridoxin findes i vegetabilske fødevarer, hvorimod pyridoxal og pyridoxamin findes i animalske fødevarer. I kroppen kan de alle omdannes til hinanden, og menes at have de samme biologiske aktiviteter.


Tørret pistacienødder er en genial kilde til B6 vitamin

Anbefalinger
Det anbefales at kvinder indtager 1,2 mg/dag og 1,5 mg/dag for mænd.

Indtaget i Danmark
Kvinder indtager mellem 0,9 mg/dag ? 2,2 mg/dag, og hos mænd er det mellem 1,2 mg/dag ? 3,3 mg/dag.

Mangelsymptomer
Hos spædbørn kan mangel på B6 vitamin resultere i irritabilitet, mavepine, krampe, opkastning og vægttab. Mangel på B6 vitamin hos voksne kan resultere i depression, kramper samt anæmi (blodmangel).

Gode kilder til B6 vitamin

Pistacienødder: 1,7 mg/100 g

Hvidløg: 1,2 mg/100 g

Røget laks: 1,0 mg/100 g

Tun: 1,0 mg/100 g

Cornflakes: 0,7 mg/100 g

Der findes mange gode fødevarekilder til B6 vitamin i den danske kost ? derfor er B6 vitaminmangel også yderst sjælden. Danskerne får 27% af deres B6 vitamin fra kød, 22% fra grøntsager, 21% fra kornprodukter 11% fra mælk og 5% fra frugt. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. Har man blot spist et stykke røget laks (ca. 150 g) til middag, har man dækket den daglige anbefaling.

Nu mangler vi kun at gennemgå fem vandopløselige vitaminer, så har vi været i gennem alle de essentielle vitaminer – wuhuuuu!
XO Sofie

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *